De ce sunt mașinile chinezești atât de ieftine. Gestul extrem la care au apelat japonezii ca să se lămurească
Inginerii auto japonezi au fost, în trecut, lideri în inovare și eficiență, dar în era mașinilor electrice par să fi rămas în urmă. Acum, aceștia se confruntă cu o nouă provocare: cum este posibil ca producătorii chinezi, precum BYD, să construiască vehicule electrice la costuri atât de mici? Într-un seminar recent organizat de Biroul Central de Comerț și Economie din Japonia, inginerii japonezi au dezasamblat mai multe mașini electrice chinezești pentru a înțelege acest fenomen și pentru a descoperi secretele din spatele prețurilor accesibile ale acestor modele.
Printre vehiculele analizate s-a numărat și BYD Atto 3, un SUV electric compact, cunoscut pentru prețul său atractiv și tehnologia avansată. În urma dezasamblării, inginerii au descoperit soluții tehnice impresionante care contribuie la reducerea semnificativă a costurilor de producție.
Tehnologii inovatoare pentru reducerea costurilor
Una dintre principalele descoperiri a fost integrarea mai multor componente esențiale într-un singur modul. De exemplu, puntea motrice a BYD Atto 3, cunoscută sub numele de E-Axle, reunește opt componente diferite, inclusiv electromotorul, invertorul și reductorul, toate într-o singură unitate. Această abordare de integrare nu doar că simplifică procesul de producție, dar și reduce costurile asociate.
Bateriile Blade de la BYD, construite pe baza tehnologiei LFP (litiu-fosfat de fier), au fost o altă sursă majoră de economii. Aceste baterii nu doar că sunt mai sigure și durabile, dar și mai ieftine de fabricat datorită proceselor eficiente de asamblare. Inginerii japonezi au remarcat și faptul că BYD a reușit să unifice o mare parte din componente cu alte modele din gamă, permițând astfel o producție pe scară largă și o reducere suplimentară a costurilor.
Lecții pentru industria auto niponă
Seminarul a fost un prilej pentru inginerii japonezi de a reflecta asupra propriei industrii. În trecut, Japonia a fost pionieră în concepte precum lean manufacturing, în care piesele erau livrate exact la timp, reducând costurile de stocare și optimizând procesele de producție. Tot ei au fost printre primii care au introdus robotizarea masivă pe liniile de asamblare și au redus toleranțele de fabricație, stabilind un nou standard în industrie.
Cu toate acestea, în 2024, aceiași ingineri japonezi se văd acum fascinați de inovațiile chinezești, întrebându-se cum de au fost depășiți în propria lor artă a eficienței. Pe lângă BYD, aceștia au analizat și alte modele, precum cele de la Nio, un alt producător chinezesc care se evidențiază prin tehnologie de vârf, în special la modelele premium.
Acest eveniment marchează o schimbare semnificativă în percepția industriei auto japoneze, care încearcă să recupereze terenul pierdut în fața competiției din China și să învețe din succesul acestora.