Dacia și-ar fi dorit să dea lovitura, dar această țară din Europa nu ”mușcă”. Unde greșește gigantul de la Mioveni
Dacia, marca autohtonă din România, a înregistrat succes după succes pe piețele mari ale Europei, cu vânzări notabile în Franța, Spania, Germania și Italia. Cu toate acestea, în Polonia, una dintre cele mai mari piețe auto din Uniunea Europeană, marca românească nu a reușit să-și facă loc în topul preferințelor consumatorilor. Deși se poziționează drept un brand accesibil, cu prețuri competitive și mașini care oferă „esențialul”, Dacia nu a reușit să cucerească această țară din Europa de Est.
Motivele din spatele vânzărilor slabe ale Dacia în Polonia
Polonia nu pare să fie impresionată de rețeta Dacia, deși alte piețe europene au adoptat-o cu entuziasm. Un prim motiv este legat de istoria și percepția auto a polonezilor. În perioada comunistă, Dacia nu era o marcă dezirabilă în Polonia, ci mai degrabă una impusă, la fel ca în România, de o ofertă limitată. După căderea comunismului, polonezii au avut ocazia să cumpere automobile din Germania, care se aflau la o distanță mică de țara lor, și s-au orientat rapid către mașini germane second-hand. Această tendință a rămas predominantă și în zilele noastre, marcând o diferență majoră între piața auto din Polonia și alte țări din Europa de Est.
Pe de altă parte, Polonia a permis în mod liber importurile de mașini rulate, ceea ce a avut un impact major asupra pieței de automobile noi. Dacia, care se bazează pe prețuri mici pentru a atrage clienți, nu a reușit să concureze cu mașinile second-hand din Germania, pe care polonezii le consideră o alegere mai bună din punct de vedere calitate-preț. În contrast, România a impus diverse taxe de înmatriculare la importul de mașini rulate, limitând astfel competiția din partea pieței second-hand.
Analiza vânzărilor: Dacia în afara topurilor din Polonia
În luna august 2024, Dacia a vândut 1.364 de autoturisme în Polonia, ceea ce reprezintă doar 3,64% din piața de mașini noi, cu o creștere modestă de 3,5% față de anul precedent. Deși această creștere poate părea pozitivă, Dacia se află doar pe locul 9 în clasamentul mărcilor auto din Polonia, mult în spatele liderului de piață, Toyota, care deține aproape 20% din vânzările auto.
Un alt aspect notabil este faptul că, deși Dacia Duster a reușit să se claseze pe locul 9 în topul vânzărilor de modele individuale cu 740 de unități vândute în august, modelele Sandero, Jogger și Spring nu au avut același succes. Sandero, de exemplu, care este un best-seller în Europa, nu se regăsește în top 20 în Polonia, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la adaptarea strategiei Dacia pe această piață specifică.
Factori economici și culturali care influențează preferințele polonezilor
Unul dintre factorii importanți care influențează deciziile de cumpărare ale polonezilor este dorința acestora de a deține automobile ale mărcilor consacrate. După anii de restricții din perioada comunistă, polonezii au început să se orienteze către mărcile vest-europene, cum ar fi Volkswagen și Skoda, care domină piața auto din Polonia. Aceste mărci sunt văzute ca un simbol al fiabilității și al statutului, iar faptul că multe dintre ele au și producție locală (Toyota, Stellantis, VW) le conferă un avantaj competitiv suplimentar.
În plus, polonezii continuă să preferă mașinile second-hand, care sunt adesea importate din Germania. Acest fenomen a început imediat după căderea comunismului și rămâne o opțiune populară, mai ales pentru cei care caută un raport mai bun între preț și calitate. Deși piața auto din Polonia este în creștere, cu un total de 357.170 de autoturisme noi înmatriculate de la începutul anului 2024, Dacia nu a reușit să valorifice pe deplin această oportunitate.
Concluzie: Unde greșește Dacia și ce poate face pentru a atrage consumatorii polonezi
Situația Dacia în Polonia poate fi văzută ca o combinație între factori istorici, culturali și economici. Marca românească nu a reușit să schimbe percepția polonezilor, care continuă să prefere mărcile consacrate din Vest sau mașinile second-hand. În plus, prezența producției auto locale de la mărci puternice precum Toyota și VW face competiția și mai dificilă pentru Dacia.
Pentru a avea succes pe această piață, Dacia ar putea să își ajusteze strategia de marketing, punând mai mult accent pe fiabilitate și modernitate, dar și pe beneficii suplimentare, cum ar fi costuri reduse de întreținere sau tehnologii noi. O altă soluție ar putea fi adaptarea mai bună a modelelor la nevoile specifice ale pieței din Polonia, unde se pare că preferințele consumatorilor se îndreaptă mai mult către vehicule premium sau modele care oferă mai mult decât „esențialul”, conform Profit.ro.