Dacia Logan se pregătește de un sfârșit care va rămâne în istorie
Dacia Logan, considerată mașina națională a românilor, se apropie de finalul carierei sale după aproape două decenii de la lansare. Modelul a marcat începutul unei noi ere pentru marca Dacia, fiind primul vehicul produs de Renault la Mioveni, după preluarea companiei românești. Însă, în ultimii ani, piața acestui sedan de clasă B s-a restrâns semnificativ, ducând la o scădere a vânzărilor.
Logan a fost eliminat de pe piețele occidentale în 2020, în urma lansării celei de-a treia generații. Motivul? Cererea pentru sedanuri mici a scăzut dramatic, europenii orientându-se tot mai mult spre alte tipuri de vehicule. În prezent, modelul se mai vinde doar în România și Bulgaria, iar alte câteva piețe, precum Maroc și Turcia, îl mențin în viață sub sigla Renault. Cu toate acestea, aceste piețe limitate nu sunt suficiente pentru a justifica noi investiții majore în promovarea și dezvoltarea unei noi generații Logan.
Planuri pentru viitorul Logan și alte modele Dacia
În cadrul prezentării ediției limitate „Logan XX”, Mihai Bordeanu, directorul Dacia România, a lăsat să se înțeleagă că viitorul Logan este incert. Potrivit acestuia, în timp ce se lucrează la o nouă generație a modelului Sandero și la un facelift major pentru Logan, nu a fost luată încă o decizie clară privind continuarea sedanului. „Se lucrează la următoarea generație a lui Sandero. Se lucrează și la un facelift major pentru Logan, la sfârșitul anului viitor. Nu s-a luat încă decizia dacă e ultima generație. Vom mai vinde Logan cel puțin șase ani,” a declarat Bordeanu.
Această declarație sugerează că, deși Logan va mai fi în vânzare pentru încă șase ani, dezvoltarea unei noi generații este puțin probabilă. Până în prezent, volumul vânzărilor globale pentru Logan în 2023 a fost de doar 26.000 de unități, din care 10.000 au fost vândute în Europa, majoritatea înmatriculate în România. Având în vedere aceste cifre, investițiile în dezvoltarea și marketingul unui nou model Logan par neeconomice. În aceste condiții, actuala generație Logan va trebui să-și continue drumul pe piețele din România și Maroc, iar în Turcia, modelul va fi produs local, în fabrica din Bursa.
Viitorul Dacia: Bigster, Duster și alte modele în dezvoltare
În timp ce soarta Logan-ului rămâne incertă, Dacia își îndreaptă atenția către alte modele. Directorul Mihai Bordeanu a confirmat recent că SUV-ul Bigster va intra în producție la sfârșitul anului. De asemenea, fabrica de la Mioveni se pregătește pentru creșterea producției noului Duster, care rămâne un model central în strategia mărcii. În paralel, producția modelului Jogger se mută treptat în Maroc, marcând o reorientare a capacităților de producție ale uzinei din România. „Bigster începe producția pe final de an, deocamdată suntem în program de ramp-up la Duster,” a declarat Bordeanu.
În plus, producția modelului Sandero Stepway a fost oprită în România, pentru a face loc producției modelelor Duster și Bigster. Totodată, la sfârșitul lunii septembrie sunt așteptate primele exemplare ale modelului Spring facelift, importate din China. Cu toate acestea, cererea pentru noul model Spring a fost destul de scăzută, conform declarațiilor directorului Dacia: „Surprinzător, sunt câteva sute de mașini comandate. Spun surprinzător pentru că nimeni n-a văzut-o”.
În concluzie, Dacia Logan pare să se îndrepte spre finalul unui capitol important în istoria mărcii, pe măsură ce compania se reorientează către noi segmente de piață și modele mai profitabile. Astfel, Logan va continua să fie prezent pe piață încă câțiva ani, dar perspectivele pentru o nouă generație sunt tot mai slabe, marcând sfârșitul unei ere pentru automobilul care a redefinit noțiunea de mașină accesibilă pentru mulți romani.