Cum stingi martorul de bord pentru sonda Lambda, fără să mergi neapărat la service. Ce probleme mai ascunde ”check engine” sau ”verifică motorul”
Martorul „check engine” este un indicator crucial în bordul mașinii tale, semnalând posibile probleme ale vehiculului. Printre cele mai comune cauze pentru aprinderea acestuia se numără defecțiunile legate de sonda Lambda. Deși o vizită la service este întotdeauna recomandată, există câteva metode prin care poți încerca să remediezi problema acasă. În continuare, vom explora aceste metode și vom discuta despre alte probleme pe care martorul „check engine” le poate indica.
Ce probleme indică martorul „check engine”
Martorul „check engine” are rolul de a alerta șoferul în privința unor probleme diverse, de la erori minore la defecțiuni semnificative. De obicei, acest indicator este portocaliu și are forma unui motor.
Una dintre cauzele frecvente pentru aprinderea acestui martor este sonda Lambda, un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare a gazelor. Dacă sonda Lambda este înfundată sau nu funcționează corect, martorul „check engine” se va aprinde. Totuși, acest martor poate semnala și alte probleme, cum ar fi defecțiuni ale sistemului electric, probleme la turbină, voltaj scăzut la baterie, defectarea senzorului MAP sau MAF, înfundarea supapei EGR sau funcționarea necorespunzătoare a unui cilindru.
Mai mult, martorul se poate aprinde dacă mașina a stat nepornită o perioadă îndelungată. Aceste situații arată că semnalul „check engine” nu trebuie ignorat, deoarece poate ascunde probleme diverse și potențial grave.
Ce este sonda Lambda
Sonda Lambda este un senzor crucial pentru optimizarea performanței motorului și reducerea emisiilor poluante. Aceasta măsoară concentrația de oxigen din gazele de eșapament și transmite aceste informații către unitatea de control a motorului (ECU). În funcție de datele primite, ECU ajustează amestecul aer-combustibil pentru a asigura o ardere eficientă și curată.
Există două sonde Lambda în multe vehicule moderne: una amplasată înaintea catalizatorului și una după filtrul de particule. Prima sonda ajută la optimizarea amestecului aer-combustibil, iar cea de-a doua verifică eficiența catalizatorului.
Defecțiunile sondei Lambda pot fi cauzate de contaminarea cu fosfor din ulei, silicon din scurgerile sistemului de răcire, utilizarea produselor de etanșare din silicon și unii aditivi pentru carburant. Sarea, uleiul și murdăria de pe șosea pot, de asemenea, să deterioreze senzorul.
Cum poți șterge martorul de bord pentru sonda Lambda
Dacă martorul „check engine” s-a aprins, este indicat să faci o diagnoză completă la un service auto. Un specialist va putea identifica exact problema și va reseta computerul mașinii pentru a stinge martorul de bord. Totuși, există câteva metode prin care poți încerca să resetezi martorul acasă:
Metoda de mers la turație ridicată
Dacă martorul „check engine” s-a aprins după ce ai condus mașina sub-turată, poți încerca să conduci 10-20 de kilometri la o turație de peste 3.000 RPM. Aceasta se poate realiza conducând în treapta a 2-a sau a 3-a la o viteză de 60-80 km/h. Această metodă poate ajuta la desfundarea circuitului și stingerea martorului, conform Promotor.ro.
Metoda OBD-II
Poți utiliza un scanner OBD-II pentru a diagnostica și șterge erorile din bord. Acest dispozitiv se conectează la computerul mașinii și poate identifica problema specifică. După remedierea problemei, eroarea poate fi ștearsă folosind acest scanner.
Decuplarea bornelor bateriei
Prin decuplarea bornelor bateriei timp de un minut, se poate reseta unitatea de control a motorului (ECU). Dacă martorul „check engine” se aprinde din nou, va trebui să apelezi la un mecanic.
Punerea contactului succesiv
Pune și ia contactul în mod repetat timp de 10-20 de secunde, cu o pauză de aproximativ o secundă între fiecare repetare. Aceasta poate reseta anumite erori minore.
Resetarea automată a calculatorului
Unitatea de control a motorului funcționează într-un ciclu continuu și își reîmprospătează starea actuală. Dacă problema este minoră, martorul „check engine” poate dispărea de la sine după un anumit timp.
Scoaterea siguranței ECU
Prin scoaterea siguranței ECU timp de câteva secunde, martorul de bord „check engine” ar putea fi resetat. Aceasta metodă poate să nu funcționeze la modelele mai noi de mașini.
Metodele de mai sus pot oferi soluții temporare pentru stingerea martorului „check engine”. Totuși, cel mai sigur mod de a te asigura că mașina ta funcționează corect este să apelezi la un mecanic profesionist. O diagnoză completă la un service auto poate preveni probleme mai grave și costuri mai mari pe termen lung. Ignorarea martorului „check engine” poate duce la deteriorarea componentelor vitale ale mașinii și la riscuri de siguranță.