Cum îți crește prețul la RCA în funcție de amenzile de circulație. Valoarea pe care o plătesc șoferii din România, mai variabilă decât ai crede
Guvernul României a propus o serie de modificări importante la legea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto (RCA), care ar putea afecta semnificativ portofelul șoferilor indisciplinați. Noile reglementări propun ca prețul RCA să fie direct influențat de comportamentul șoferilor în trafic, în special de amenzile și sancțiunile primite. În timp ce șoferii cu un istoric curat vor beneficia de reduceri substanțiale, cei cu abateri repetate ar putea plăti aproape dublu pentru asigurarea auto obligatorie.
Legătura directă între amenzile de circulație și prețul RCA
Conform noilor propuneri legislative, șoferii care acumulează amenzi de circulație vor fi penalizați financiar printr-o creștere a primei de asigurare RCA. Ideea din spatele acestei măsuri este simplă: un șofer care încalcă regulile de circulație prezintă un risc mai mare de a provoca un accident și, prin urmare, ar trebui să plătească mai mult pentru asigurare. Astfel, Guvernul dorește să descurajeze comportamentul agresiv în trafic și să încurajeze respectarea regulilor de circulație.
În cadrul acestui nou sistem, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) propune modificarea sistemului bonus-malus, care în prezent influențează prețul RCA în funcție de istoricul de daune al șoferului. Modificările sugerează că prețul asigurării va crește nu doar pentru șoferii care au fost implicați în accidente, ci și pentru cei care au fost sancționați pentru diverse contravenții rutiere. De exemplu, conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive va duce automat la o creștere semnificativă a primei de asigurare.
Impactul sancțiunilor asupra prețului RCA
Noul sistem propus de ASF include o serie de criterii suplimentare pentru stabilirea prețului RCA. Printre acestea se numără:
- Istoricul de daune plătite: Șoferii care au fost implicați în accidente rutiere și au avut daune plătite vor vedea o creștere a primei de asigurare.
- Natura și severitatea prejudiciilor produse: Daunele morale, vătămările corporale sau decesele vor duce la majorarea prețului RCA.
- Conducerea sub influența băuturilor alcoolice sau a substanțelor psihoactive: Aceasta va fi sancționată nu doar prin legea rutieră, ci și prin creșterea costului asigurării.
- Oferirea unor informații inexacte la momentul încheierii contractului RCA: Șoferii care oferă informații false sau incomplete riscă să plătească mai mult.
- Nerespectarea obligației de asigurare RCA: Dacă un șofer nu își menține asigurarea activă pentru o perioadă mai mare de 30 de zile, va fi penalizat financiar.
Această abordare urmărește să reflecte mai bine riscul pe care îl prezintă fiecare șofer în trafic. Cei care respectă regulile și nu acumulează sancțiuni vor beneficia de reduceri semnificative, de până la 50% din prețul standard al RCA. Pe de altă parte, șoferii indisciplinați, care acumulează amenzi și sancțiuni, vor plăti până la dublu pentru asigurarea obligatorie.
RCA în rate și măsuri suplimentare pentru rău-platnici
O altă propunere importantă a ASF vizează posibilitatea de a plăti RCA-ul în rate. Asigurarea auto obligatorie ar putea fi achitată lunar, trimestrial sau semestrial, ceea ce ar oferi mai multă flexibilitate șoferilor. Totuși, această opțiune va fi disponibilă doar pentru contractele încheiate pe o perioadă de 12 luni.
În cazul în care un șofer nu își achită ratele la timp, acesta va fi introdus într-un registru al rău-platnicilor, similar cu biroul de credite din sistemul bancar. Asigurătorii vor putea refuza plata în rate a RCA pentru acești șoferi, iar, în cazuri extreme, vor avea dreptul de a debita direct contul bancar al asiguratului pentru a recupera sumele restante.
Amenzi mai mari pentru lipsa RCA
Noile modificări legislative propun, de asemenea, sancțiuni mai aspre pentru cei care circulă fără RCA valabil. Amenda minimă pentru un autoturism va fi de 2.000 de lei, iar aceasta crește semnificativ pentru vehiculele de transport marfă și de persoane, ajungând până la 15.000 de lei pentru vehiculele de mare tonaj.
Aceste măsuri sunt menite să întărească disciplina în trafic și să reducă numărul șoferilor care circulă fără asigurare. În plus, riscul financiar pentru cei care nu respectă legea va fi considerabil mai mare, ceea ce ar trebui să încurajeze respectarea obligațiilor legale.
Concluzii: Ce înseamnă aceste schimbări pentru șoferii din România?
Modificările propuse de Guvern și ASF aduc o schimbare semnificativă în modul în care este calculat prețul RCA în România. Acestea introduc o corelație directă între comportamentul șoferilor în trafic și costul asigurării auto, penalizând comportamentul riscant și recompensând disciplina rutieră.
Pentru șoferii responsabili, aceste schimbări ar putea aduce economii considerabile la asigurarea auto, în timp ce cei care acumulează sancțiuni vor simți un impact financiar negativ. Noile reglementări subliniază importanța respectării regulilor de circulație și a menținerii unui comportament adecvat în trafic, nu doar pentru siguranța personală, ci și pentru a evita costuri suplimentare semnificative.