Cu ROG STRIX GeForce RTX 4090, AI-ul joacă în echipa ta
Întrucât inteligența artificială a devenit tot mai prezentă în viața cotidiană, nu este de mirare că și randarea jocurilor video e de câțiva ani un teren de joc pentru AI. Seria de plăci grafice GeForce RTX 4090 de la NVIDIA este un exemplu concludent al modalităților în care tehnologiile de la NVIDIA, cum ar fi Ray Tracing și DLSS 3, îmbunătățesc calitatea vizuală și fluiditatea jocurilor, oferind reflexii și umbre realiste și un FPS ridicat, chiar și la setări maxime.
Randarea prin AI schimbă regulile jocului
Ray Tracing este o tehnică de randare care poate simula în mod realist iluminarea unei scene și a obiectelor acesteia prin randarea cu mare acuratețe a reflexiilor, refracțiilor, umbrelor și iluminării indirecte. Nucleele RT dintr-o placă video RTX calculează cu precizie traseul pe care îl va parcurge lumina și efectele interacțiunilor cu diverse medii întâlnite în cale. Iluminarea unei scene dintr-un joc obișnuia să fie destul de uniformă în jocurile din trecut și de multe ori nu era tocmai realistă, dar asta aveam să descoperim numai după apariția RT, care are marele merit de a nu arăta doar zone iluminate dintr-o scenă, ci mai ales pe cele umbrite. Dacă până la Ray Tracing creierul nostru intuia cumva că ceva nu e în regulă cu o imagine, în momentul în care au apărut umbrele corecte am înțeles și de ce, iar gradul de realism al imaginilor din jocuri a atins cote inimaginabile cu doar câțiva ani în urmă.
Iar asta se datorează în mare măsură și tehnologiei Deep Learning Super Sampling (DLSS) care ajuns deja la versiunea 3. Tehnologia utilizează AI pentru a crește frame rate-ul, fără a pierde din detalii, iar funcția Frame Generation este responsabilă de crearea de cadre suplimentare, sporind performanța și stabilitatea jocului în scene complexe. DLSS 3 Frame Generation utilizează cadrele existente și învățarea profundă pentru a estima cum ar trebui să arate un cadru nou. Când această funcție este activată, DLSS 3 poate adăuga un cadru nou între fiecare cadru nativ.
Schimbarea majoră pe care a adus-o DLSS este randarea neurală folosită pentru a îmbunătăți imaginea. Asta este o schimbare majoră față de tehnicile mai vechi, cum ar fi randarea de tip checkerboard. Din această cauză, DLSS poate adăuga detalii care nu sunt vizibile atunci când jocul este redat la rezoluția nativă cu DLSS dezactivat și păstrează detaliile pierdute cu alte metode de upscaling, ceea ce este un truc impresionant.
Un pas înainte
Versiunea DLSS 3.5, care este deja disponibilă din această toamnă în Cyberpunk 2077 Ray Tracing: Overdrive Mode & Chaos Vantage, utilizează deep learning pentru a îmbunătăți performanța de ray tracing. Ray Tracing-ul modern, deși impresionant, nu proiectează suficiente raze pentru a umple fiecare pixel al unui ecran. Procesul ar fi mult prea solicitant pentru puterea de calcul disponibilă acum în PC-uri. Pentru a evita acest lucru, jocurile utilizează așa-numitele tehnici de „denoising” pentru a estima informațiile lipsă. Aceste tehnici funcționează, dar rezultatele sunt imperfecte, ceea ce poate duce la un aspect granulat sau grosolan. DLSS 3.5 abordează această problemă cu ajutorul deep learning, care poate învăța cum ar trebui să arate o scenă și poate estima mai bine rezultatul. DLSS 3.5 aduce îmbunătățiri majore în claritatea elementelor ray-traced, cum ar fi reflexiile. Exemplele NVIDIA de imagini cu DLSS 3.5 arată îmbunătățiri evidente în ceea ce privește claritatea ray tracing-ului. Lumina pare să se disperseze mai natural, iar reflexiile care par a fi în oglindă sunt mult mai apropiate de modul în care ar arăta scena în realitate. Dar va trebui să ai un pic de răbdare pentru că va fi nevoie de ceva timp pentru ca noua tehnologie să suporte un număr mare de jocuri.
Avantajele GeForce RTX 4090 în Black Myth: Wukong și Star Wars
Un exemplu foarte bun al modului în care tehnologiile avansate pentru grafică se regăsesc deja în titluri disponibile pe piață este Black Myth: Wukong, jocul dezvoltat de Game Science, care este inspirat din mitologia chineză și celebra operă „Journey to the West” și atrage prin povestea și complexitatea personajului Sun Wukong, care dispune de abilități mitologice și strategice unice.
Black Myth: Wukong folosește Unreal Engine 5, care include tehnologiile Nanite și Lumen pentru detalii și iluminare dinamică, redând un realism vizual deosebit în peisajele și personajele jocului. NVIDIA are o seri de plugin-uri pentru Unreal Engine, care oferă opțiuni pentru soluții puternice, rapide și scalabile, capabile să calculeze iluminare indirectă infinită multi-bounce fără timpi de preparare, costuri ridicate per-frame și scurgeri de lumină într-un cadru ray-traced. Plugin-urile pot, de asemenea, să crească ratele cadrelor prin randarea unui număr mai mic de pixeli și pot să construiască imagini mai clare, cu rezoluție mai mare prin utilizarea inteligenței artificiale.
Pe sistemul nostru de test, Black Myth: Wukong a obținut următoarele rezultate:
RTX + DLSS: 79 FPS
RTX + NO DLSS : 26 FPS
NO RTX + NO DLSS: 63 FPS
Star Wars Outlaws este un titlu recent care folosește implicit Ray tracing și nu există nicio opțiune de a dezactiva asta în joc. Jocul construit pe baza motorului Snowdrop Engine al Massive Entertainment, a permis dezvoltatorilor să creeze o lume deschisă Star Wars incredibil de detaliată, cu nave și locații iconice recreate perfect și lumi uimitoare pe care să le vizitezi și să le experimentezi.
Ca parte a colaborării cu NVIDIA, Star Wars Outlaws pe PC este, de asemenea, îmbunătățit cu NVIDIA RTX Dynamic Illumination (RTXDI), care completează reflexiile ray-traced, umbrele ray-traced și iluminarea globală ray-traced ale jocului, ducând imaginile la nivelul următor. RTXDI calculează cele mai importante mostre de lumină din joc pentru a randa umbre ray-traced cu o acuratețe fizică deosebită. Performanța rămâne rapidă datorită designului inovator al RTXDI, iar pe GPU-urile din seria GeForce RTX 40 trasarea razelor devine și mai rapidă datorită nucleelor Ray Tracing de generația a patra, foarte rapide, ale fiecărei plăci.
Pentru a se asigura că efectele ray-traced arată absolut cel mai bine, iar performanța este foarte rapidă la cele mai înalte rezoluții, Star Wars Outlaws include și NVIDIA DLSS 3.5 cu Ray Reconstruction, care îmbunătățește calitatea imaginii ray-traced pentru toate GPU-urile GeForce RTX prin înlocuirea denoiser-ilor ajustați manual cu o rețea AI antrenată de un supercomputer al NVIDIA care generează pixeli de calitate superioară între razele eșantionate.
Pe sistemul nostru de test, Star Wars: Outlaws a obținut următoarele rezultate:
NO RTX + NO DLSS: 69 FPS
În această configurație a jocului, camera pare destul de întunecată, iar reflexiile de pe consolă par pixelate, la fel și umbrele de pe podea ce provin de la consolele din fața personajului și de la animalul de companie al acesteia.
RTX ULTRA + NO DLSS: 33 FPS
Din cauza luminilor mai complexe create în urma activării algoritmului RTX setat pe ULTRA, cadrele pe secundă scad de la 69 la 33 FPS. Dar atât umbrele cât și reflexiile par mai naturale, însă camera este puțin mai bine iluminată față de setarea precedenta fără RTX.
RTX ULTRA + DLSS Quality: 96 FPS;
În urma activării DLSS, camera pare bine iluminată, umbrele imită foarte bine conturul corpurilor de la care acestea provin, iar reflexiile nu mai par atât de pixelate ca la setările precedente.
Alte tehnici promițătoare
ChatRTX este o demonstrație tehnică NVIDIA care permite pasionaților de inteligență artificială să conecteze cu ușurință LLM-urile (large language model) de pe PC la propriile date utilizând o tehnică populară cunoscută sub numele de generare cu recuperare augmentată (RAG). Demonstrația, accelerată de TensorRT-LLM, permite utilizatorilor să interacționeze rapid cu notițele, documentele și alte elemente de conținut proprii. De asemenea, acesta va fi disponibil ca proiect de referință open-source, astfel încât dezvoltatorii să poată implementa cu ușurință aceleași capacități în propriile aplicații.
Implementări de top: ROG STRIX GeForce RTX 4090 EVA-02 EDITION
Cea mai bună metoda de a experimenta în timp real tehnologiile descrise mai sus este un sistem dotat cu o placa video ROG Strix GeForce RTX 4090 OC EVA-02 Edition. Realizată în colaborare cu proiectul EVANGELION, această placă grafică puternică oferă o estetică uimitoare inspirată de EVA-02. Carcasa și placa de ranforsare prezintă elemente de design complexe, în timp ce panoul frontal ARGB oferă un efect de sincronizare emblematic.
Placa este răcită eficient de ventilatoare cu tehnologie axială, care se învârt pe rulmenți cu bile duble și au fost mărite pentru a propulsa cu 23% mai mult aer prin placă, oferind temperaturi mai scăzute, mai puțin zgomot și performanțe mai mari. De asemenea, o cameră de vapori cu canale frezate permite conductelor de căldură să se integreze fără a fi presate, permițând transferul de căldură mai eficient către lamelele fine ale radiatorului. În comparație cu camerele de vapori convenționale și combinațiile de conducte termice, această pereche puternică reduce temperatura GPU-ului cu până la 5 grade Celsius atunci când este supusă la o încărcare termică de 500W.
Sistemul nostru de test a beneficiat de o configurație redutabilă, care a inclus:
- Placă video: ROG Strix GeForce RTX™ 4090 24GB GDDR6X OC EVA-02 Edition
- Placă de bază: ROG Maximus Z790 Hero EVA-02 Edition
- Răcire AiO: ROG Ryujin III 360 ARGB EVA-02 Edition
- Memorie RAM: Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 5200 MHz
- SSD: Samsung 980 Pro 2TB NVMe PCIe4.0
- Carcasă: ROG Hyperion EVA-02 Edition
- Sursă: ROG Thor 1000W Platinum II EVA Edition
- Tastatură: ROG Strix Scope RX EVA-02 Edition
- Mouse: ROG Gladius III Wireless AimPoint EVA-02 Edition
- Mousepad: ROG Scabbard II EVA Edition
- Card Holder: ROG Herculx EVA-02 Edition