Criza de la Toyota, cel mai nou semn pentru o industrie auto în prăbușire. Producția globală în cădere constantă
Industria auto globală se confruntă cu provocări majore, iar Toyota, cel mai mare producător auto din lume, nu este imun la această tendință negativă. Producătorul japonez a raportat o scădere semnificativă a vânzărilor și a producției globale în luna august 2024, ceea ce ridică semne de întrebare asupra viitorului industriei auto la nivel mondial.
Producția globală în declin continuu
În august 2024, Toyota a raportat o scădere de 11,2% a producției globale, ajungând la un total de 709.571 de vehicule, conform unui raport News.ro. Această scădere marchează a șaptea lună consecutivă de declin, iar cauzele sunt multiple. În Japonia, producția a fost afectată de un taifun și de un scandal legat de certificarea unor vehicule, ceea ce a dus la oprirea producției pentru mai multe modele.
De asemenea, piața chineză, unde Toyota a înregistrat o scădere a vânzărilor de 13,5%, a contribuit la acest declin. Pe fondul unei competiții acerbe și al prețurilor reduse la nivelul pieței, producătorul japonez a întâmpinat dificultăți în menținerea ritmului de producție și vânzări. În Japonia, scăderea vânzărilor a fost de 9%, ajungând la 109.505 unități.
Problemele din SUA și efectele asupra producției
Deși vânzările din Statele Unite au înregistrat o creștere modestă de 1,9% datorită cererii pentru noul Toyota Camry, producția în această regiune a scăzut cu 14,5%. Această scădere a fost cauzată de rechemările din service pentru modelele Lexus TX și Toyota Grand Highlander, care au fost afectate de o eroare la sistemul de frânare.
În plus, Toyota a anunțat recent rechemarea a peste 42.000 de vehicule din modelele Corolla Cross Hybrid 2023-2024 în SUA, din cauza unei probleme de software care ar putea afecta funcționarea frânelor. Defecțiunea poate prelungi distanța necesară pentru oprirea vehiculului, crescând astfel riscul de accident.
Creșterea vânzărilor de vehicule electrificate
Pe de altă parte, Toyota a înregistrat o performanță pozitivă în segmentul vehiculelor electrificate, vânzările globale ale acestora crescând cu 23% în august 2024, comparativ cu aceeași perioadă din 2023. În total, compania a vândut 371.727 de vehicule electrificate, inclusiv hibride, plug-in hibride, vehicule electrice cu baterii (BEV) și vehicule cu celule de combustie. Cu toate acestea, vehiculele complet electrice au reprezentat doar 3,4% din vânzările totale de vehicule electrificate ale Toyota.
Perspectivele pentru industria auto globală
În ciuda provocărilor, Toyota rămâne un jucător major pe piața auto globală, fiind cel mai mare producător auto la nivel mondial, cu 11,2 milioane de vehicule vândute în 2023. Totuși, scăderea constantă a producției și incertitudinile legate de rechemările din service și problemele de pe piața chineză ridică semne de întrebare cu privire la stabilitatea pe termen lung a companiei și a industriei auto în ansamblu.
Competiția acerbă și nevoia de adaptare la noile tendințe din domeniul mobilității, precum vehiculele electrice și hibrizii, vor juca un rol crucial în redresarea industriei auto și în menținerea poziției de lider a Toyota în acest sector