25 iul. 2024 | 13:00

Concedieri masive într-un domeniu foarte popular în România. Zeci de mii de oameni au rămas fără loc de muncă

ACTUALITATE
Concedieri masive într-un domeniu foarte popular în România. Zeci de mii de oameni au rămas fără loc de muncă

Industria auto, un pilon important al economiei românești, se confruntă cu transformări semnificative. În ultimii șase ani, peste 25.000 de locuri de muncă au dispărut de la 20 dintre cei mai mari producători de componente auto, majoritatea reducerilor de personal fiind înregistrate la producătorii de cablaje.

Reducerea numărului de angajați în rândul producătorilor de cablaje

Datele centralizate de Ziarul Financiar și Bridge to Information arată că între 2018 și 2023, cele 20 de companii cu cele mai mari reduceri de personal și-au diminuat numărul angajaților cu peste 25.000 de persoane. Printre companiile care au înregistrat cele mai mari reduceri de personal se numără Yazaki, SEWS și Draexlmaier, toți producători de cablaje, alături de Leoni, care a anunțat deja două campanii de reducere de personal pentru 2024.

Creșterea salariului minim pe economie și cererea de forță de muncă mai bine pregătită au influențat semnificativ această reducere. Producția de cablaje necesită forță de muncă ieftină, motiv pentru care acești producători au fost printre primii care au venit în România după 1990. Pe măsură ce salariul minim a crescut, numărul angajaților în acest sector a scăzut. De asemenea, tranziția către mașinile electrice, care sunt mai simple și necesită mai puține cabluri, a contribuit la această reducere.

Tranziția către electrificare și provocările pentru producătorii de componente

Szabolcs Nemes, managing partner în cadrul Roland Berger România, explică că producătorii auto se află într-o poziție mai bună comparativ cu furnizorii de componente, datorită cererii constante pentru mașini și nevoii de mobilitate, indiferent dacă aceasta este electrică sau pe benzină. În schimb, producătorii de componente se confruntă cu provocări majore, deoarece nu toți reușesc să facă tranziția către electrificare.

Pe măsură ce producția de componente complexe, care necesită forță de muncă bine pregătită, crește, cifra de afaceri a sectorului auto în România continuă să se mențină pe un trend ascendent. În 2023, cifra de afaceri a sectorului auto a înregistrat o ușoară creștere, ajungând la 33 miliarde de euro, echivalentul a 13% din PIB-ul României, conform declarațiilor lui Adrian Sandu, secretar general al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Numărul angajaților din industrie este de aproximativ 230.000.

Impactul pe termen lung asupra economiei românești

Industria auto din România, deși se confruntă cu provocări semnificative, continuă să fie un sector vital pentru economia țării. Dacia și Ford, doi dintre cei mai mari producători auto din România, reprezintă aproximativ un sfert din totalul business-ului auto, adică în jur de 8 miliarde de euro. Grosul cifrei de afaceri este însă generat de marii producători de componente auto.

În concluzie, deși industria auto românească se adaptează la noile realități economice și tehnologice, inclusiv electrificarea și cererea de forță de muncă calificată, provocările rămân semnificative. Reducerea numărului de locuri de muncă, în special în sectorul producției de cablaje, și necesitatea adaptării la schimbările tehnologice sunt doar câteva dintre aspectele cu care se confruntă acest sector strategic.