03 iun. 2024 | 07:30

Codul Rutier 2024 – cât de bine trebuie să vezi ca să obții permisul de conducere în România. Ce acuitate vizuală trebuie să ai cu ochelari sau lentile

ACTUALITATE
Codul Rutier 2024 - cât de bine trebuie să vezi ca să obții permisul de conducere în România. Ce acuitate vizuală trebuie să ai cu ochelari sau lentile

Acuitatea vizuală este un aspect esențial pentru siguranța la volan, iar Codul Rutier din România reglementează clar cerințele necesare pentru obținerea și reînnoirea permisului de conducere. Șoferii trebuie să aibă o vedere adecvată, corectată cu ochelari sau lentile de contact, pentru a putea conduce în siguranță. Iată ce prevede legislația actuală în acest sens.

Cerințe de acuitate vizuală pentru obținerea permisului de conducere

Conform Ordinului 1162/2010 privind normele fizice obligatorii în vederea obținerii permisului de conducere, persoanele care solicită eliberarea sau reînnoirea permisului trebuie să îndeplinească anumite cerințe de acuitate vizuală. Aceste cerințe sunt esențiale pentru asigurarea siguranței atât a șoferului, cât și a celorlalți participanți la trafic.

1. Acuitatea vizuală minimă: Solicitantul trebuie să aibă o acuitate vizuală de cel puțin 0,8 la ochiul cel mai bun și de cel puțin 0,1 la celălalt ochi. Aceste valori pot fi obținute fie fără corecție, fie cu ajutorul ochelarilor sau lentilelor de contact.

2. Corecția vizuală: Dacă se utilizează lentile de corecție pentru a obține valorile necesare, acuitatea vizuală trebuie să fie obținută fie prin corecție cu ajutorul ochelarilor de maximum plus 8 dioptrii, fie cu ajutorul lentilelor de contact. Acest lucru asigură că șoferii care au nevoie de corecție vizuală au o vedere adecvată pentru a conduce în siguranță.

Câmpul vizual necesar pentru carnet de șoferi

Pe lângă acuitatea vizuală, Codul Rutier din România impune și cerințe privind câmpul vizual al șoferilor. Aceste cerințe sunt esențiale pentru a asigura că șoferii pot percepe corect mediul înconjurător și reacționa adecvat la situațiile din trafic.

1. Câmpul vizual orizontal: Șoferul trebuie să aibă un câmp vizual orizontal de cel puțin 160 de grade la ambii ochi. Extensia acestui câmp vizual trebuie să fie de cel puțin 70 de grade la stânga și la dreapta și de 30 de grade ascendent și descendent. Acest lucru permite șoferilor să observe vehiculele și pietonii din lateral și să fie conștienți de obstacolele din apropiere.

2. Sensibilitatea la contraste: Permisele de conducere nu sunt emise sau reînnoite pentru solicitanții care prezintă probleme în ceea ce privește sensibilitatea la contraste sau care suferă de diplopie (vedere dublă). Aceste afecțiuni pot afecta grav capacitatea de a conduce în siguranță, deoarece pot distorsiona percepția vizuală.

Restricții și măsuri după pierderea vederii

Legislația prevede și măsuri specifice în cazul în care un șofer pierde o parte semnificativă din vedere la un ochi. Aceste măsuri sunt menite să asigure că șoferul nu reprezintă un pericol pentru sine sau pentru ceilalți participanți la trafic.

1. Perioada de restricție: După o pierdere importantă a vederii la un ochi, șoferul nu va avea voie să conducă timp de cel puțin 6 luni. Această perioadă este necesară pentru ca șoferul să se adapteze la noile condiții vizuale și să își recâștige încrederea și siguranța la volan.

2. Examen oftalmologic: După perioada de restricție, șoferul este obligat să facă un examen oftalmologic. Doar dacă specialistul îi va da aviz favorabil, acesta se va putea urca din nou la volan. Acest examen este esențial pentru a verifica dacă șoferul are o vedere suficient de bună pentru a conduce în siguranță.

Acuitatea vizuală este un aspect crucial pentru siguranța rutieră, iar Codul Rutier din România prevede cerințe stricte în acest sens. Șoferii care au nevoie de ochelari sau lentile de contact trebuie să respecte aceste cerințe pentru a-și menține permisul de conducere și pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic. Respectarea acestor norme nu este doar o obligație legală, ci și o responsabilitate morală față de ceilalți șoferi și pietoni.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele