Ce se întâmplă cu mașinile mai vechi de 15 ani, de fapt. Dezinformarea legată de reparația autoturismelor vechi, dezmințită de Bruxelles
Recent, un val de dezinformare privind legislația europeană și repararea mașinilor vechi a stârnit îngrijorări în rândul deținătorilor de autovehicule cu o vechime mai mare de 15 ani.
Totuși, Comisia Europeană vine cu clarificări care demontează aceste temeri, subliniind că noua legislație nu doar că nu împiedică, dar chiar facilitează repararea acestor vehicule.
Libertatea de reparare a mașinilor: Realitate versus dezinformare
Conform clarificărilor oferite de Comisia Europeană, nicio prevedere din legislația propusă nu interzice repararea mașinilor pe baza vechimii acestora. Dimpotrivă, se încurajează și se facilitează repararea autoturismelor, indiferent de vârstă. Acest lucru contrazice zvonurile care au circulat pe rețelele de socializare sau în anumite grupuri, sugerând că proprietarii de mașini vechi ar fi nevoiți să le scoată din circulație. În realitate, deținătorii au libertatea de a-și repara vehiculele, chiar dacă acest demers s-ar dovedi a nu fi rentabil din punct de vedere financiar.
Responsabilitatea eliminării mașinilor defecte
Un aspect important adus în discuție de noua reglementare vizează modul în care proprietarii ar trebui să procedeze cu mașinile defecte care nu mai pot fi reparate. În loc să permită acestor vehicule să ruginească și să contamineze mediul, legislația propune obligativitatea eliminării responsabile a acestora, prin trimiterea la instalații de tratare specializate pentru casare. Aceasta este în concordanță cu obligațiile existente la nivel național și are scopul de a proteja mediul și sănătatea publică.
În plus, noua legislație urmărește să clarifice și să definească criteriile prin care se decide dacă o mașină defectă mai poate fi considerată reparabilă. Scopul este de a pune capăt practicilor frauduloase prin care vehicule vechi sunt exportate ilegal și vândute sub pretextul că ar fi mașini rulate funcționale, când, de fapt, nu mai sunt utilizabile. Această lacună legislativă a permis, până acum, operatorilor lipsiți de scrupule să ocolească legislația UE privind gestionarea corectă a vehiculelor uzate, ducând la aglomerarea nejustificată a spațiilor de depozitare a deșeurilor cu astfel de autovehicule.
Clarificările aduse de Comisia Europeană demontează miturile și dezinformarea și subliniază angajamentul Uniunii Europene pentru un mediu mai curat și pentru un cadru legislativ care să permită și să încurajeze utilizarea responsabilă și sustenabilă a resurselor. Proprietarii de mașini vechi pot răsufla ușurați, având certitudinea că pot continua să își repare vehiculele, atâta timp cât acestea nu reprezintă un pericol pentru mediu sau sănătatea publică