29 nov. 2024 | 09:00

Ce au în comun Rabla pentru tractoare și scandalul Nordis. Cum au ajuns fermierii români să plătească ceva ce nu există

ACTUALITATE
Ce au în comun Rabla pentru tractoare și scandalul Nordis. Cum au ajuns fermierii români să plătească ceva ce nu există

Programul „Rabla pentru tractoare” promitea o soluție sustenabilă pentru fermierii români, dar, în realitate, se transformă într-un alt scandal național, asemănător cu binecunoscutul caz Nordis. Fermierii sunt supuși unor presiuni absurde și unor condiții imposibile pentru a beneficia de subvenții, ajungând astfel să plătească avansuri considerabile pentru tractoare care, de fapt, nici nu sunt încă disponibile. Mai mult, programul a creat un haos și o confuzie generală, făcând ca fermierii să fie complet dezavantajați în fața dealerilor de utilaje agricole.

Recent, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a deschis sesiunea de înscriere pentru validarea dealerilor de mașini și utilaje agricole în cadrul programului. Cu toate acestea, procedura de înscriere pentru persoanele fizice rămâne neclară și controversată. Fermierii care încearcă să participe la acest program se confruntă cu situații în care dealerii de utilaje le impun să plătească avansuri considerabile, chiar dacă înscrierea oficială încă nu a fost validată complet de autorități.

Haosul înscrierilor și contractele abuzive

Dani Lukacs, unul dintre fermierii afectați de modul în care este gestionat programul, a trimis o scrisoare deschisă către AFM și diverse partide politice și instituții de presă, în care subliniază neregulile grave care au loc în cadrul acestui program. Fermierul acuză că dealerii de utilaje agricole au început să încheie contracte și să perceapă avansuri de 1000 de euro încă din vară, cu mult înainte de lansarea oficială a programului. Potrivit lui Lukacs, prețul tractoarelor a crescut cu până la 20% de la începutul programului, iar fermierii sunt puși în situația de a sta la coadă, fiind presați să accepte condițiile impuse de dealeri.

„Momentan, cam toate tractoarele, indiferent dacă sunt chinezești, românești sau germane, în zona de 100 CP, s-au aliniat la plafonul maxim de preț, între 54.000 și 55.000 de euro. Nu trebuie să ai studii economice avansate ca să-ți dai seama că acest program pornește prost”, precizează Dani Lukacs. Mai mult, el menționează că dealerii deja au peste 2000 de avansuri luate, chiar dacă programul este gândit să ofere finanțare pentru aproximativ același număr de tractoare, ceea ce ridică mari semne de întrebare privind transparența și corectitudinea procedurii.

Pentru a remedia situația, Lukacs sugerează ca AFM să permită înscrierea atât a dealerilor, cât și a persoanelor individuale în aplicația „Rabla pentru tractoare”, iar dosarele să fie înregistrate în sistem și apoi să fie efectuată o extragere aleatorie pentru a decide cine primește finanțarea. De asemenea, fermierul propune ca dealerii care au încasat avansuri să fie obligați să restituie banii, iar cei care refuză să facă acest lucru să fie invalidați din program.

Riscul de fraudă și pericolele pentru fermieri

Situația avansurilor percepute de dealeri a stârnit îngrijorări mari în rândul fermierilor, unii dintre aceștia avertizând că există riscul unor fraude masive. Potrivit lui Dani Lukacs, dealerii care au încasat milioane de euro în avans ar putea decide să închidă firmele actuale și să deschidă altele noi, evitând astfel obligațiile față de clienți. „Eu zic că va ieși scandal. Unii dealeri, văzându-se cu milioane de euro în cont, ar putea să se gândească să își închidă firma și să deschidă altă firmă, că doar în România este foarte simplu așa”, avertizează fermierul.

Această îngrijorare este împărtășită și de Dan Ivașcu, directorul de marketing al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Mașini Agricole din România (APIMAR), care subliniază că ghidul de finanțare al programului are lacune majore. Programul permite aproape oricui să se înregistreze ca dealer, fără a fi nevoie să demonstreze o autorizare reală pentru comercializarea mașinilor și utilajelor agricole, ceea ce deschide ușa pentru oportuniști fără experiență și fără credibilitate.

În concluzie, „Rabla pentru tractoare” riscă să devină un alt scandal de tip „Nordis”, în care fermierii români sunt manipulați să plătească avansuri pentru bunuri care nu există încă. Programul, deși gândit cu scopul de a sprijini fermierii, pare să fie mai degrabă conceput pentru a beneficia dealerii de utilaje și pentru a lăsa fermierii la mâna unor practici abuzive. Dacă autoritățile nu vor interveni rapid pentru a corecta aceste probleme, riscul unor fraude și pierderi financiare pentru fermieri rămâne foarte ridicat.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele