18 mart. 2024 | 07:00

Cât de legal este impozitul de 70% pe care vrea să ți-l ia ANAF-ul din veniturile nedeclarate. De ce ar putea fi neconstituțional Codul Fiscal

ACTUALITATE
Cât de legal este impozitul de 70% pe care vrea să ți-l ia ANAF-ul din veniturile nedeclarate. De ce ar putea fi neconstituțional Codul Fiscal

În contextul actual al reformelor fiscale din România, o nouă prevedere legislativă a stârnit ample discuții și controverse.

Aceasta prevede impozitarea cu 70% a veniturilor a căror sursă nu a fost identificată, o măsură care, potrivit autorităților, urmărește să stimuleze conformarea fiscală și să combată evaziunea fiscală. Cu toate acestea, aplicabilitatea și constituționalitatea acestei măsuri sunt intens dezbătute de experți.

Impozitul de 70%: Stimul sau Sancțiune?

Introducerea unui impozit de 70% pentru veniturile nedeclarate reprezintă o măsură drastică, ce va deveni aplicabilă începând cu 1 iulie 2024. Pe de o parte, autoritățile argumentează că acest nivel de impozitare servește ca un puternic stimulent pentru contribuabili să își evalueze corect și complet situația fiscală și să declare orice venituri nedeclarate anterior.

Pe de altă parte, dimensiunea impozitului ridică serioase întrebări legate de justiție și echitate fiscală, fiind interpretată de unii ca având mai degrabă un caracter sancționator decât unul incentiv.

Provocări de constituționalitate și aplicabilitate

Principalul punct de controversă se referă la constituționalitatea aplicării retroactive a acestui impozit. Principiul neretroactivității, fundamental în dreptul românesc și cel european, stipulează că o lege nu poate avea efecte asupra faptelor petrecute înainte de intrarea sa în vigoare. Astfel, aplicarea cotei de 70% pentru veniturile identificate ca nedeclarate înainte de 1 iulie 2024 ar putea fi văzută ca o încălcare a acestui principiu.

De asemenea, se ridică întrebări privind echitatea și proporționalitatea impunerii unei asemenea cote. O cota de impozitare de 70%, alături de penalitățile aferente pentru nedeclarare, ar putea fi interpretată ca o măsură disproporționată, care ar putea fi considerată mai degrabă ca o pedeapsă decât ca o formă de stimulare fiscală. Acest aspect ridică potențiale probleme de compatibilitate cu principiile fundamentale ale dreptului, inclusiv principiul capacității contributive.

În contextul acestei noi măsuri fiscale, dialogul între contribuabili, experți în fiscalitate și autorități va fi esențial pentru a asigura că reformele fiscale promovează echitatea, justiția și conformarea fiscală, fără a încălca principiile fundamentale ale statului de drept. Dezbaterile privind constituționalitatea și echitatea acestei măsuri sunt de așteptat să continue, iar deciziile curților de justiție ar putea fi solicitate pentru a oferi claritate și direcție în această chestiune complexă, conform experților Deloitte.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele