Biserică renovată cu bidineaua și icoane creștine transformate în „batjocură”. Cea mai dezastruoasă restaurare de patrimoniu cultural istoric se află în Soria, nordul Spaniei
Restaurarea recentă a bisericii Ermita de Nuestra Señora del Mirón, o structură istorică din secolul al XVIII-lea situată în Soria, nordul Spaniei, a stârnit o furtună de controverse și indignare în rândul comunității de restauratori și conservatori. Mulți dintre aceștia se întreabă cum de a fost posibil ca o lucrare de o asemenea importanță să fie executată atât de prost, lăsând biserica cu un aspect crud și caricatural. Această restaurare eșuată a fost descrisă drept un adevărat „atac” asupra patrimoniului cultural al Spaniei, scrie The Telegraph.
Reacții puternice din partea restauratorilor profesioniști
Un grup de conservatori a criticat dur lucrările efectuate la biserica Ermita de Nuestra Señora del Mirón, calificându-le drept amatorism și o ofensă la adresa patrimoniului Spaniei. Imaginile de dinainte și de după renovare arată că nava bisericii, care era odată albă, este acum vopsită în dungi roșii intense, iar îngerii săi prețioși sunt pictați în culori stridente, având o înfățișare uluită și bizară. Această transformare a stârnit numeroase critici și a atras atenția asupra importanței restaurărilor profesioniste.
„Ce au făcut cu Ermita de Nuestra Señora del Mirón?” a scris grupul local de conservare culturală Soria Patrimonio pe X. Biserica este listată ca monument de patrimoniu și este faimoasă printre admiratorii poetului spaniol Antonio Machado, care a vizitat frecvent biserica în perioada în care soția sa, Leonor Izquierdo, s-a îmbolnăvit și a murit în Soria, în 1912.
Critici dure și cereri de explicații
Soria Patrimonio a subliniat: „Este un monument de patrimoniu și, chiar dacă nu ar fi fost, intervenția într-un astfel de monument trebuie să aibă minime garanții. Repaintarea nu era o opțiune validă și cu atât mai puțin în modul în care ceea ce era unic a fost transformat în ceva vulgar.” Aceștia au insistat că o astfel de intervenție trebuie să fie realizată cu respect față de istoria și valoarea culturală a monumentului.
Asociația Conservatorilor-Restauratorilor din Spania (Acre) a descris restaurarea bisericii ca un „atac” asupra patrimoniului, realizată „fără profesioniști, fără respect și fără criterii”. Aceștia au cerut explicații și măsuri pentru a preveni astfel de incidente în viitor, subliniind importanța implicării experților în conservarea patrimoniului cultural.
Disputa continuă
Dieceza Osma-Soria, în care este situată biserica, a declarat pentru ziarul online El Confidencial că disputa legată de lucrările de restaurare este „o chestiune de gust”. Cu toate acestea, furia generată de această restaurare nu este prima de acest gen în Spania. În 2012, un fresc vechi de un secol, reprezentându-l pe Hristos, realizat de artistul Elias Garcia Martinez, a devenit subiect de ridicol după ce Cecilia Gimenez, o pensionară bine intenționată, a încercat să-l restaureze în Santuario de Misericordia, lângă orașul ei natal, Borja. Departe de a-l restaura în starea sa originală, frescul a fost supranumit „Hristos Maimuță” și a atras critici la nivel global.
Câțiva ani mai târziu, o statuie policromă de lemn din secolul al XVI-lea, reprezentându-l pe Sfântul Gheorghe și dragonul, din Navarre, a suferit umilința de a arăta mai degrabă ca personajul de benzi desenate TinTin după ce restaurarea sa a fost finalizată. Aceste exemple arată că Spania a avut parte de numeroase restaurări eșuate, care au transformat opere de artă valoroase în caricaturi.
Concluzie
Restaurarea eșuată a bisericii Ermita de Nuestra Señora del Mirón, catalogată de către specialiști drept o „batjocură”, subliniază importanța utilizării profesioniștilor calificați în lucrările de conservare a patrimoniului. Criticile aspre și comparațiile cu alte exemple notorii de restaurări nereușite evidențiază necesitatea unei reglementări stricte și a unei supravegheri adecvate pentru a proteja monumentele istorice valoroase ale Spaniei. Restauratorii și conservatorii cer măsuri urgente pentru a asigura că astfel de incidente nu se vor mai repeta și pentru a proteja moștenirea culturală a țării.