21 mai 2024 | 09:00

Avertismentul de la Poliția Rutieră pentru șoferii românii, la ce trebuie să fie atenți. De ce avem cele mai multe accidente rutiere din Europa

ACTUALITATE
Avertismentul de la Poliția Rutieră pentru șoferii românii, la ce trebuie să fie atenți. De ce avem cele mai multe accidente rutiere din Europa

Infrastructura rutieră din România reprezintă un factor major de risc pentru siguranța traficului.

Într-o declarație recentă, șefa Direcției Poliției Rutiere din România, chestor Mădălina Moșoiu, a evidențiat problemele grave cu care se confruntă infrastructura de transport și a subliniat necesitatea unor măsuri urgente pentru reducerea numărului de accidente rutiere.

Infrastructura rutieră învechită și aglomerarea traficului

„Ce influențează cel mai mult siguranța rutieră din România? Nu întâmplător, o să încep cu infrastructura de transport, care nu este adaptată realităților cotidiene,” a declarat Mădălina Moșoiu. Infrastructura rutieră din România este învechită și prezintă sincope majore în ceea ce privește sistematizarea și elementele de siguranță. Lipsa drumurilor moderne și bine întreținute contribuie semnificativ la riscul de accidente.

În ultimii zece ani, parcul auto din România a crescut cu 28%, ajungând la 8,6 milioane de autovehicule. Această creștere, combinată cu o infrastructură rutieră deficitară, duce la o aglomerare extremă a traficului, atât în marile orașe, cât și în alte zone ale țării. „Raportat și la primul element, trebuie analizat pentru siguranța rutieră. Crește și numărul conducătorilor auto, adică o infrastructură extrem de aglomerată în marile orașe și nu numai,” a adăugat Moșoiu.

Indisciplina în trafic este, de asemenea, un factor major care contribuie la numărul mare de accidente. Un exemplu recent din Vaslui ilustrează pericolele indisciplinei în trafic, unde o depășire neregulamentară a unui motociclist a dus la moartea a trei persoane.

Statisticile alarmante ale accidentelor rutiere

În 2023, România a înregistrat 4.525 de accidente grave, soldate cu 1.545 de decese și 3.325 de răniți grav. Deși numărul de persoane decedate în accidente de circulație a scăzut cu 17% față de anul 2019, înainte de pandemie, cifrele rămân îngrijorătoare. Printre principalele cauze ale accidentelor se numără depășirea vitezei legale sau neadaptate la condițiile de trafic și traversarea neregulamentară a pietonilor.

Din cauza vitezei excesive, au avut loc 733 de accidente grave, care au rezultat în 312 decese. Traversarea neregulamentară a pietonilor a dus la 545 de accidente grave și 173 de decese. Aceste statistici subliniază importanța respectării regulilor de circulație și a adoptării unui comportament prudent la volan.

Accidentele de circulație reprezintă o pierdere de 1,5% din Produsul Intern Brut al României, iar costul economic al unei persoane decedate în accident rutier este de peste un milion de euro, conform datelor oficiale ale UE.

Măsuri pentru îmbunătățirea siguranței rutiere

Pentru a reduce numărul accidentelor mortale cu 50% până în 2030 și pentru a ajunge la zero decese în accidente rutiere până în 2050, sunt necesare măsuri urgente și eficiente. Printre acestea se numără modernizarea infrastructurii rutiere și implementarea unor sisteme eficiente de monitorizare a traficului.

Chestorul Mădălina Moșoiu a menționat că există finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru achiziția de radare prin sistemul E-Sigur. Totuși, nu s-a ajuns încă la o concluzie privind modul de funcționare a acestui sistem. „Se ocupă Ministerul Transporturilor. În acest moment sunt în analiză datele sistemului E-Sigur. Pentru montare este o discuție diferită, ele (n.r. radarele) sunt prin PNRR și nu este o problemă de achiziție, banii sunt prin PNRR, cum vor funcționa, acolo sunt discuții,” a explicat Moșoiu.

În primăvara anului trecut, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat o licitație pentru sisteme de monitorizare, inclusiv radare, pe autostrăzile care pornesc din București (A1, A2 și A3) și pe DN1 București-Ploiești. CNSC a finalizat recent contestația Intetra și urmează să publice decizia.

Infrastructura rutieră din România și comportamentul șoferilor reprezintă factori esențiali care influențează siguranța rutieră. Pentru a reduce numărul de accidente și a salva vieți, este crucial să se investească în modernizarea drumurilor și implementarea unor sisteme de monitorizare eficiente. Respectarea regulilor de circulație și adoptarea unui comportament responsabil la volan sunt, de asemenea, esențiale pentru a asigura siguranța tuturor participanților la trafic.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele