Autonomia mașinilor electrice, testată ”pe bune”. Cât de tare mint producătorii în specificații, ce modele respectă cifra promisă de constructor
Într-o perioadă în care popularitatea mașinilor electrice crește semnificativ, tot mai multe întrebări apar legate de acuratețea specificațiilor de autonomie furnizate de producători. Recent, norvegienii, cunoscuți pentru predilecția lor pentru vehicule electrice, au organizat un test detaliat al autonomiei mașinilor electrice în condiții reale de vară, pentru a evalua cât de bine se aliniază aceste specificații cu performanțele reale. Testul a fost realizat de asociația NAF și publicația Motor.no, și a dezvăluit diferențe semnificative între datele oficiale și realitate.
Contextul testului de autonomie
Norvegia este renumită pentru rata ridicată a adopției mașinilor electrice, având o cotă de piață de 82,4% în 2023. De asemenea, norvegienii organizează anual teste riguroase de autonomie în condiții de iarnă și vară. Aceste teste sunt esențiale pentru a oferi utilizatorilor o imagine realistă a performanțelor vehiculelor electrice în diverse condiții climatice.
Rezultatele testului de vară
În testul din acest an, doar o singură mașină din cele 26 testate a reușit să atingă autonomia promisă de producător conform ciclului WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Majoritatea mașinilor au înregistrat autonomii mai mici decât cele declarate în fișele tehnice.
Top 3 mașini electrice care au respectat specificațiile
- Mini Countryman SE All4: Acest model a parcurs 428,1 km, cu 4,2% mai mult decât cifra promisă de 411 km. Mini Countryman a fost singura mașină care a depășit autonomia declarată, oferind o performanță remarcabilă.
- BYD Seal U: Noul SUV chinezesc a parcurs 499,0 km, cu doar 1 km mai puțin decât cei 500 km promiși de producător. Această performanță îl plasează pe locul doi în topul onestității.
- Xpeng G6: Cu o deviere de doar 3,5%, acest model a parcurs 530,7 km față de cei 550 km promiși. Xpeng G6 demonstrează o fiabilitate ridicată în condiții reale de vară.
Alte performanțe notabile
- Kia EV9: A înregistrat o autonomie de 529,1 km, cu 6% mai puțin decât cei 563 km promiși. Este demn de menționat că acest model a avut dificultăți pe traseu, ceea ce i-a afectat ușor performanța.
- NIO EL6 și Lotus Eletre: Ambele modele chinezești au avut deviații de 6,3% și respectiv 6,9% față de autonomiile promise, confirmând astfel tendința de onestitate a producătorilor chinezi în specificațiile lor.
- BMW i5 eDrive40, Ford F-150 Lightning și Renault Scenic E-Tech: Aceste modele au avut deviații mai mici de 10%, iar Renault Scenic E-Tech a atins cea mai mare autonomie din test, cu 562,7 km.
Modele cu cele mai mari deviații
- Seres 5: A înregistrat o deviere de 24% față de autonomia promisă, fiind modelul cu cea mai mare diferență între cifrele oficiale și cele reale.
- Volkswagen ID.7: A avut o deviere de 22,7%, parcursul real fiind de 450 km față de cei 582 km promiși. Acest rezultat este surprinzător, mai ales în condițiile de vară.
- Volvo EX30 și Porsche Taycan: Au avut deviații semnificative de 20,4% și respectiv 19,9%, demonstrând că aceste modele nu performează la nivelul așteptărilor în condiții reale.
Concluzii
Testul norvegian de vară al celor de la Motor.no oferă o imagine clară a diferențelor dintre specificațiile oficiale și performanțele reale ale mașinilor electrice. Deși majoritatea vehiculelor nu au reușit să atingă cifrele promise de producători, modelele chinezești au demonstrat o onestitate remarcabilă, apropiindu-se cel mai mult de promisiuni. Aceste rezultate sunt esențiale pentru consumatori, oferindu-le informații realiste despre ceea ce pot aștepta de la mașinile lor electrice în viața de zi cu zi.
Pentru o listă detaliată a rezultatelor și pentru a vedea care modele au performat cel mai bine, puteți consulta tabelul complet al testului realizat de NAF și Motor.no. Aceste informații sunt esențiale pentru orice potențial cumpărător de mașini electrice, oferind o imagine clară a ceea ce pot aștepta de la investiția lor