07 aug. 2024 | 15:00

Au fost găsite rămășițele unuia dintre cei mai vechi dinozauri descoperiți vreodată

Unul dintre cei mai vechi dinozauri descoperiți vreodată ar putea fi fost adus la lumină de ploile torențiale din statul sudic Rio Grande do Sul, Brazilia. Palaeontologii au făcut descoperirea după ce ploile abundente au accelerat procesul de eroziune lângă un rezervor datând din perioada Triasicului, ceea ce înseamnă că fosila este estimată a avea aproximativ 233 de milioane de ani.

Dinozaurul descoperit

Dacă datarea se confirmă, aceasta plasează animalul chiar la începutul apariției dinozaurilor. Se crede că animalele preistorice au apărut pentru prima dată în timpul Triasicului, într-o perioadă în care toate continentele erau conectate într-o singură masă terestră uriașă numită Pangeea.

Descoperirea fosilei așteaptă investigații și publicări ulterioare, dar o fișă informativă despre descoperire a fost împărtășită cu Associated Press. Conform informațiilor raportate până acum, fosila aparține unui prădător de vârf din familia Herrerasauridae, o familie de dinozauri carnivori care mergeau pe două picioare, și ar putea reprezenta cea mai completă fosilă de acest tip descoperită vreodată.

Când ploile torențiale au perturbat mediul, o echipă de palaeontologi, inclusiv Rodrigo Temp Müller de la Universitatea Federală din Santa Maria, a descoperit mai multe oase. Pe măsură ce au săpat mai adânc, au realizat că majoritatea scheletului era prezent, dezvăluind un animal antic care avea aproximativ 2,5 metri lungime.

Ce spun specialiștii

Deși o astfel de descoperire monumentală adusă de ploi poate fi văzută ca un noroc, realitatea este că vremea extremă poate fi dăunătoare pentru descoperirile paleontologice. În alte locuri, echipa a găsit un pelvis și un os de picior distruse de ploile severe, făcând și mai dificilă citirea unui registru fosil deja rar.

O astfel de descoperire antică marchează o oportunitate interesantă de a învăța mai multe despre primele zile ale dinozaurilor. Fie că animalul este o specie nouă pentru știință sau un membru al unei specii existente rămâne de văzut, dar echipa este „foarte entuziasmată și surprinsă” de ceea ce au descoperit până acum.

Dinozaurii sunt creaturi preistorice care au dominat Terra în era Mesozoică, între aproximativ 230 și 66 milioane de ani în urmă. Aceste animale fascinante variau enorm în dimensiune și formă, de la micii Compsognathus, care măsurau doar câțiva metri, până la imensele Argentinosaurus, ce puteau depăși 30 de metri în lungime. Studiile fosilelor au dezvăluit detalii impresionante despre structura lor ososă, dieta și modul de viață, dar multe rămân încă un mister.

De asemenea, descoperirile recente sugerează că unele specii de dinozauri erau acoperite cu pene, sugerând o legătură strânsă cu păsările moderne. Studiul dinozaurilor nu doar că ne ajută să înțelegem mai bine evoluția vieții pe Pământ, dar și ne oferă perspective asupra schimbărilor climatice și ecologice care au avut loc de-a lungul vremii.