01 sept. 2024 | 09:00

Asigurarea RCA, subiect de reclamații, nervi și frustrare pentru șoferii români. Cum intervine ASF în scandal, când câștigă clienții

ACTUALITATE
Asigurarea RCA, subiect de reclamații, nervi și frustrare pentru șoferii români. Cum intervine ASF în scandal, când câștigă clienții

Asigurarea RCA a devenit un veritabil subiect de frustrare pentru numeroși șoferi români, fiind asociată cu reclamații, întârzieri și neînțelegeri frecvente. În anul 2023, peste 4.200 de români au depus plângeri împotriva firmelor de asigurări care vând polițe RCA, majoritatea acestora vizând nerespectarea contractelor și întârzierile la plata despăgubirilor. Deși Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a intervenit și a aplicat sancțiuni, multe dintre probleme rămân nerezolvate, amplificând tensiunile dintre asigurați și asigurători.

Cum intervine ASF în scandalul RCA

ASF a înregistrat în total peste 5.400 de reclamații în 2023, dintre care aproape 80% au fost legate de nereguli în ceea ce privește asigurările RCA. Cele mai frecvente plângeri au vizat neplata despăgubirilor sau nerespectarea termenilor contractuali, cu două din cinci reclamații axate pe aceste probleme. În urma analizelor efectuate, ASF a dat dreptate asiguraților în doar 35% din cazuri, ceea ce subliniază complexitatea și dificultățile întâmpinate de șoferi în acest proces.

Patru mari asigurători – Euroins, Groupama, Allianz-Țiriac și Generali – au fost amendați pentru întârzieri în soluționarea cererilor de despăgubire, cu penalizări totale de 617.000 de lei. Euroins a primit cele mai mari sancțiuni, depășind 300.000 de lei, înainte ca autorizația sa de a vinde polițe RCA să fie retrasă, iar compania să intre în procedura de faliment. Groupama, devenită lider pe piața RCA după falimentul Euroins, a fost amendată de două ori, cumulând penalizări de peste 175.000 de lei. În apărarea sa, Groupama a atribuit erorile întârzierilor la plata despăgubirilor volumului mare de muncă, susținând că majoritatea problemelor sunt cauzate de greșeli umane.

Când câștigă clienții și care sunt soluțiile ASF

În ciuda nemulțumirilor, ASF a reușit să soluționeze favorabil pentru clienți doar o treime din reclamațiile depuse, ceea ce ridică întrebări despre eficiența procesului de supraveghere și sancționare. Asigurații care au obținut câștig de cauză au fost în general cei care au reușit să dovedească faptul că asigurătorii nu au respectat clauzele contractuale sau au întârziat nejustificat plata despăgubirilor. În astfel de cazuri, ASF a impus penalizări și a obligat companiile de asigurări să rezolve rapid problemele semnalate.

Pe lângă amenzile aplicate, ASF a anunțat măsuri suplimentare pentru protejarea drepturilor consumatorilor, inclusiv monitorizarea mai strictă a companiilor de asigurări și impunerea unor reguli clare pentru soluționarea rapidă a cererilor de despăgubire. Cu toate acestea, șoferii români continuă să se confrunte cu întârzieri și nereguli, ceea ce subliniază nevoia de reforme mai profunde în sectorul asigurărilor.

Prețurile RCA vor rămâne plafonate până la sfârșitul lunii septembrie 2024, o măsură menită să stabilizeze piața și să prevină creșterile bruste ale costurilor pentru șoferi. Cu toate acestea, persistă întrebarea dacă această plafonare va fi suficientă pentru a rezolva problemele structurale ale pieței RCA din România.

Concluzii și perspective

Asigurarea RCA rămâne un subiect de tensiune și frustrare pentru mulți șoferi români, care se confruntă cu întârzieri și nereguli în procesul de despăgubire. Deși ASF a intervenit cu sancțiuni și măsuri de monitorizare, eficiența acestor acțiuni este încă discutabilă. Pentru a câștiga încrederea clienților și pentru a stabiliza piața, este necesară o reformă mai amplă, care să includă nu doar sancționarea companiilor de asigurări, ci și măsuri preventive care să asigure respectarea contractelor și protecția drepturilor consumatorilor.

În așteptarea acestor reforme, șoferii români trebuie să fie vigilenți și să își cunoască drepturile pentru a se proteja împotriva abuzurilor și pentru a obține despăgubirile la care au dreptul, conform Hotnews.ro.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele