ANAF pune tunurile pe Uber, Bolt, BlackCab, o presiune în plus pe serviciile de ride-sharing din România. Cum sunt afectați clienții, dar șoferii
ANAF a lansat o inițiativă majoră de reglementare a pieței de transport alternativ din România, care vizează platformele Uber, Bolt și BlackCab. În acest sens, Fiscul introduce un formular lunar obligatoriu pentru operatorii acestor platforme, care trebuie să conțină detalii despre firmele participante, mașinile utilizate, șoferi, cursele efectuate și sumele încasate. Această măsură vine ca răspuns la riscurile sistemice identificate în sectorul de ride-sharing, în special în ceea ce privește munca la gri și subdeclararea veniturilor, și pune o presiune suplimentară asupra acestor servicii, afectând atât șoferii cât și clienții.
Ce impune noul formular și ce urmărește ANAF
Noul formular pe care operatorii de transport alternativ trebuie să-l depună lunar va conține o serie de informații detaliate. Printre acestea se numără numele șoferilor, CNP-ul lor, numărul de kilometri parcurși și valoarea sumelor încasate în fiecare lună. Formularul trebuie depus până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare, asigurând o trasabilitate completă a activităților și a veniturilor obținute prin platformele digitale de transport alternativ.
Această măsură are ca scop combaterea muncii la gri, întrucât a fost descoperit că peste 56.000 de șoferi care lucrau pe aceste platforme anul trecut nu figurau ca angajați, conform bazelor de date ale ANAF. De asemenea, ANAF urmărește să reducă evaziunea fiscală și să asigure că toți operatorii din industrie își îndeplinesc obligațiile fiscale. Instituirea acestei declarații specifice permite autorităților să monitorizeze mai bine fluxul financiar și activitatea de transport alternativ, contribuind astfel la o transparență mai mare în acest sector.
Cum sunt afectați șoferii și clienții
Noua măsură a ANAF va avea un impact direct asupra șoferilor care colaborează cu platformele de ride-sharing. Aceștia vor trebui să fie declarați și să aibă contracte corespunzătoare pentru activitatea lor, ceea ce înseamnă că multe dintre firmele care au declarat până acum că șoferii lucrează doar câteva ore pe zi vor fi obligate să își corecteze înregistrările. Acest lucru poate duce la creșterea costurilor administrative pentru firmele de ride-sharing și, posibil, la o reducere a numărului de șoferi disponibili, deoarece nu toți vor fi dispuși să lucreze cu un contract de muncă formal.
Pentru clienți, impactul ar putea fi resimțit printr-o creștere a tarifelor, pe măsură ce companiile încearcă să acopere costurile suplimentare legate de conformarea cu noile cerințe fiscale. Totodată, măsurile impuse de ANAF pot duce la o scădere a numărului de șoferi disponibili în anumite perioade, ceea ce ar putea însemna un timp mai lung de așteptare pentru a găsi o mașină disponibilă prin aplicații.
În concluzie, ANAF își propune prin aceste noi reglementări să asigure o transparență fiscală completă în industria de transport alternativ, pentru a combate frauda și evaziunea fiscală. Cu toate acestea, măsurile aduc o presiune suplimentară asupra companiilor de ride-sharing, șoferilor și, implicit, clienților. Este posibil ca, pe termen lung, să vedem efecte asupra costurilor și disponibilității acestor servicii, întrucât operatorii de platforme vor trebui să se adapteze la noile cerințe și să își regândească modelul de afaceri pentru a se conforma cerințelor fiscale impuse de autorități.