05 iun. 2023 | 14:04

Zece melodii pe care CIA le-a folosit ca să tortureze prizonierii. Ce alte tehnici folosea agenția

ULTIMA ORĂ
Zece melodii pe care CIA le-a folosit ca să tortureze prizonierii. Ce alte tehnici folosea agenția

Tortura prin muzică a fost o practică obișnuită pentru CIA încă de când a început „programul de interogare îmbunătățită” la începutul anilor 2000. Procesul este conceput pentru a „crea teamă, a dezorienta și a prelungi șocul de capturare” la prizonieri.

Melodiile care au torturat o mulțime de prizonieri

Sergentul Mark Hadsell, membru al echipei americane de operațiuni psihologice, a descris eficacitatea tacticii:

„Dacă o asculți timp de 24 de ore, funcțiile creierului și ale corpului încep să alunece, trenul gândirii încetinește și voința ta este frântă. Atunci intrăm și vorbim cu ei”.

Orice metodă de tortură are un merit discutabil – tortura prin muzică a fost, în parte, populară pentru că părea mai acceptabilă pentru public. Dar să auzi despre experiența oamenilor care au fost supuși la aceste cântece înseamnă să vezi cât de teribil este să ți se întoarcă împotriva ta un cântec iubit.

Iată 11 cântece care au fost transformate în dispozitive de tortură.

1. „The Real Slim Shady” – Eminem

Binyam Mohamed a auzit timp de 20 de zile melodia „Slim Shady” a lui Eminem.

„Am auzit asta non-stop, iar și iar”, i-ar fi spus el lui Clive Stafford Smith, avocatul său și fondatorul și directorul Reprieve, o organizație cu sediul în Marea Britanie hotărâtă să pună capăt practicilor de tortură prin muzică.

„CIA a lucrat pe oameni, inclusiv pe mine, zi și noapte, în lunile dinainte de a pleca. Mulți și-au pierdut mințile”.

Mohamed a spus că îi putea auzi pe ceilalți din închisoare „țipând și lovindu-și capetele de pereți”, scrie mic.com.

2. „Take Your Best Shot” – Dope

Cetățeanul britanic Ruhal Ahmed a descris procesul într-un interviu acordat în 2008 anchetatorilor Reprieve:

„Pot suporta să fiu bătut, nu este o problemă. Odată ce accepți că vei intra în camera de interogatoriu și vei fi bătut, este în regulă. Poți să te pregătești din punct de vedere mental. Dar când ești torturat psihologic, nu poți.”

El a declarat că a fost expus la tortură „de numeroase ori” la o varietate de muzică.

„Te face să te simți de parcă ai înnebuni. Îți pierzi mințile și este foarte înfricoșător să te gândești că ai putea înnebuni din cauza întregii muzici, din cauza zgomotului puternic și pentru că, după un timp, nu mai auzi deloc versurile, tot ce auzi sunt bătăi puternice.”

3. „Dirrty” – Christina Aguilera

Mohammed al Qahtani, cel de-al 20-lea presupus deturnător al atacurilor de la 11 septembrie 2001, ar fi primit această tortură ca parte a unei „teme muzicale” mult mai mari, pusă la cale pentru el.

Cântecul pop cu încărcătură sexuală al lui Aguilera a fost una dintre mai multe practici menite să îl facă să nu poată fi un musulman practicant. Mulți deținuți au suferit umilințe de acest fel.

4. „Zikrayati (My Memories)” – Mohamed el-Qasabgi

Anchetatorii au folosit uneori muzică mai familiară, sperând să exploateze tabuurile culturale musulmane și sentimentul de vinovăție implicat de savurarea muzicii în anumite zile sfinte.

Interogatorii i-au pus muzică arabă lui al Qatani în prima zi de Ramadan, la 7 decembrie 2002. Auzind instrumentele familiare, el a strigat „că este o încălcare a legii islamice să asculți muzică arabă”.

De fapt, aceasta nu este o lege carantică; este mai degrabă un precept cultural. Anchetatorii l-au avertizat pe al Qatani că este un păcat „să adaugi interdicții care nu sunt menționate în Coran”.

Al Qatani a insistat în continuare că „muzica era interzisă” și a cedat declarând că „nu putea face nimic în legătură cu muzica care era difuzată în cabina de interogatoriu”.

5. „Babylon” – David Gray

Personalul militar se pare că a folosit balada soft rock a lui Gray în torturile lor din cauza conotațiilor biblice ale titlului său. În timp ce intervieva foști prizonieri, muzicologul german Christian Gruny a cântat acest cântec pentru un deținut de la Guantanamo, care a izbucnit imediat în suspine incontrolabile.

Pornind de la cercetările lui Gruny, Suzanne Cusick elaborează că tortura prin muzică operează prin privarea deținutului de un „spațiu interior” sigur. Aceasta îl invadează cu sunetele și expresiile culturale ale răpitorului și îl lasă pe prizonier fără a avea unde să se ascundă pentru a „scăpa de durere”.

Acesta este motivul pentru care soldații americani au folosit multă muzică patriotică, precum „America” a lui Neil Diamond sau „American Pie” a lui Don McLean.

6. „I Love You” – The Barney Theme

Se pare că este cel mai folosit cântec de tortură din arsenalul CIA.

Aparent, creatorul cântecului, Bob Singleton, „pur și simplu a râs” când a auzit de utilizarea lui:

„Părea atât de ridicol că ceva total inofensiv pentru copii poate amenința starea mentală a unui adult. Aș evalua factorul de enervare ca fiind aproximativ egal cu cel al auzirii suflantei de frunze a vecinului meu. Îmi poate da de furcă, dar nu mă va face să cedez și să mărturisesc crime împotriva umanității.”

Este adevărat că nu a auzit niciodată sunetul la un volum care să îi spargă urechile timp de săptămâni întregi.

7. „Saturday Night Fever” – Bee Gees

Pakistanezul-englez Moazzam Begg, arestat de CIA în Pakistan în 2002, a scris una dintre cele mai cuprinzătoare memorii în care descrie torturile la care a fost martor în sistemul militar american de închisori. În timpul șederii sale la Bagram, în Afganistan, el a suferit din cauza trupei Bee Gees.

La început a crezut că este o glumă: „Odată chiar au pus toată noaptea coloana sonoră Saturday Night Fever a celor de la Bee Gees.

„O să vorbim. Vom vorbi cu toții’, am spus pe jumătate în glumă când au pus-o, ‘doar opriți porcăria aia, vă rog!”.

Dar, pe măsură ce tortura a început să se prelungească, a devenit insuportabilă. „A fost groaznic, nu era deloc lumină, era atât de îngust, atât de cald, stând acolo. Nu puteai să vezi sau să faci nimic, nu aveai ce să vezi, nu aveai cu cine să vorbești, nu aveai ce să faci decât să te lovești de pereți”.

8. Tema Meow Mix

Întreaga idee din spatele torturii muzicale este de a crea o metodă de tortură care să nu pară ofensatoare pentru public.

Melodia „Saturday Night Fever” de mai sus reprezintă o parte din această muzică „acceptabilă pentru public”. Reporterul de investigație Justine Sharrock evidențiază, de asemenea, tema melodiei Meow Mix:

„Aproape că trebuie să te oprești din râs pentru că îți dai seama că aceasta este de fapt tortură”. După o sesiune de heavy metal deosebit de lungă, schimbarea bruscă a dinamicii pe care o anunță acest cântec poate fi deosebit de enervantă.

9. „The Beautiful People” – Marilyn Manson

Begg, bărbatul care a fost forțat să asculte disco, a declarat că nu a fost la fel de neliniștit de tortura muzicală ca alții. Bărbații care au suferit cel mai mult au fost cei care proveneau din zonele mai rurale din Afganistan și Yemen, care nu fuseseră niciodată expuși la muzică occidentală înainte.

Cea mai gravă parte a întregului calvar pentru Begg a fost întreruperea somnului. „Uneori se oprea la 3 dimineața sau cam așa ceva, dar capacitatea ta de a dormi era deja perturbată. Îți pierzi capacitatea de a avea un somn de rutină. … Celălalt lucru pe care îl făceau era să pună muzica la diferite ore … aspectul aleatoriu al momentului în care începea sau se termina era frustrant, te obosește, te agită, te supără, pe lângă toate celelalte situații de a nu ști când vei fi eliberat, interogat sau mutat în acele celule.

10. „Fuck Your God” – Deicide

Tortura muzicală a avut adesea efecte semnificative și asupra personalului militar american.

Tony Lagouranis, un fost interpret al armatei americane, aproape că și-a pierdut mințile într-o zi, în timp ce interoga un prizonier care ascultase obligat niște muzică heavy metal.