23 aug. 2023 | 09:13

Vârsta la care cei mai mulți români își cumpără prima locuință. Motivele achiziției, diferite în funcție de generații

ACTUALITATE
Vârsta la care cei mai mulți români își cumpără prima locuință. Motivele achiziției, diferite în funcție de generații

Vârsta medie la care cei mai mulți români își cumpără prima locuință a fost dezvăluită de un studiu făcut recent de o platformă de imobiliare. Motivele pentru care aceștia fac achiziții imobiliare sunt diferite în funcție de generații, cu o singură excepție.

La ce vârstă își cumpără românii prima locuință

Vârsta medie la care românii își cumpără prima locuință este de 29 de ani, conform unui studiu recent realizat de Storia.ro, platforma de imobiliare dezvoltată de OLX.

Principalul factor ce îi determină pe români să își dorească propria locuință este posibilitatea de a amenaja spațiul după propriile preferințe.

Conform studiului, acesta este motivul pentru care vor să devină proprietari de locuințe 54% dintre cei din generația Z, 42% dintre cei din generația Y, 25% dintre cei din generația X și 31% dintre cei din generația Baby Boomers.

Alte motive pentru care românii vor să-și cumpere locuințe, în funcție de generație

Alte motive pentru care românii vor să-și cumpere locuințe diferă în funcție de generație. De exemplu, pentru generația Z, adică cei cu vârsta sub 26 de ani, cel de-al doilea motiv important din spatele deciziei de cumpărare este dorința de a deveni proprietari (53%).

În clasament urmează dorința de a avea mai mult spațiu (28%), proximitatea față de locațiile relevante precum locul de muncă și școlile (28%), precum și asemănarea între rata bancară și chiria (24%).

Generația Y

Pentru generația Y, adică cei cu vârste cuprinse între 27 și 42 de ani, motivele sunt similare cu cele ale generației Z. Astfel pe primele locuri se află dorința de a deveni proprietari (39%) și dorința de spațiu mai generos (38%).

Motivațiile suplimentare includ schimbările în sfera familială, cum ar fi căsătoria, divorțul sau venirea unui copil (26%), și interesul pentru investiții imobiliare (20%).

Generația X și Baby Boomers

Generația X, reprezentată de persoane cu vârste între 43 și 58 de ani, alege să cumpere o locuință cu intenția de a face investiții imobiliare (24%), pentru membrii familiei (21%), spațiu mai mare (19%), și pentru a deveni proprietari (18%).

Generația Baby Boomers, adică cei cu vârste de peste 59 de ani, explorează achiziția imobiliară din dorința de a se muta în alt oraș (27%), din alte motive (22%), pentru spațiu mai generos (18%) sau pentru a deveni proprietari (17%).

Profilul românilor care cumpără locuințe

Profilul cumpărătorului imobiliar în funcție de vârstă se conturează astfel: Respondenții interesați să achiziționeze o proprietate în următorii doi ani sau care deja dețin o proprietate (50% fiecare categorie) indică faptul că majoritatea celor care doresc să facă încă o achiziție imobiliară aparțin generației Baby Boomers (73%) și generației X (72%).

Generația Y reprezintă 43% dintre aceștia, iar generația Z doar 17%, în concordanță cu vârsta medie la care se achiziționează prima locuință, de 29 de ani.

Când vine vorba despre perioada în care planifică să locuiască în noul imobil, 40% din toate generațiile (Z, Y, X, Baby Boomers) indică o perioadă de peste 15 ani.

Cu toate acestea, generațiile Z și Y dau dovadă de o flexibilitate mai mare în privința locuirii pe termen limitat (1-5 ani) în noua proprietate, cu aproape 30% dintre reprezentanții acestor generații optând pentru această opțiune.

În ceea ce privește perspectivele asupra pieței imobiliare, studiul relevă că 32% dintre respondenți sunt îngrijorați, 24% sunt încrezători sau optimiști, iar 23% sunt puțin confuzi cu privire la schimbările imobiliare viitoare.

Persoanele din generația X și Baby Boomers par a fi mai încrezătoare și mai optimiste, spre deosebire de cei din generația Y care manifestă mai multă îngrijorare.

Studiul a fost realizat online pe platformele Storia.ro și OLX Imobiliare în perioada iulie-august 2023 și a implicat 1035 de respondenți la nivel național.