13 sept. 2023 | 16:25

Uniunea Europeană vrea să lupte cu producătorii auto chinezi: Ce pregătesc autoritățile de la Bruxelles

ACTUALITATE
Uniunea Europeană vrea să lupte cu producătorii auto chinezi: Ce pregătesc autoritățile de la Bruxelles

Președintele Comisiei UE, Ursula von der Leyen, spune că piața globală este „inundată” de mașini chinezești ieftine.

Uniunea Europeană lansează o investigație privind subvențiile chineze pentru vehiculele electrice, deoarece blocul se îngrijorează de capacitatea industriei sale de a concura.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat ancheta miercuri, spunând că piața globală este inundată de mașini chinezești ieftine.

„Prețul lor este ținut artificial la un nivel scăzut de subvenții uriașe ale statului. Acest lucru ne distorsionează piața”, a declarat șeful brațului executiv al UE în discursul său anual în Parlamentul European. „Și, deoarece nu acceptăm această distorsiune din interior pe piața noastră, nu acceptăm asta din exterior.”

Sonda este deschisă în ciuda preocupărilor legate de represaliile Chinei, un semn al alarmei tot mai mari cu privire la capacitatea producătorilor europeni de a concura cu industria chineză.

China găzduiește o mulțime de producători de vehicule electrice sprijiniți de stimulente guvernamentale atât pentru industrie, cât și pentru cumpărători, iar multe dintre companiile sale parvenite încă nu au generat profituri în mod constant.

Producătorii de automobile chinezi, inclusiv liderul de vehicule electrice BYD și noii intrați MG și Nio, se pregătesc să crească vânzările în Europa cu o gamă de vehicule electrice la prețuri competitive care, dacă vor avea succes, vor lovi producătorii de pe piața de masă precum Stellantis și Volkswagen Group.

Acasă, producătorii auto din China sunt sub presiune pe fondul încetinirii cererii consumatorilor, care a declanșat un război agresiv al prețurilor.

Planuri mari

Ca parte a planului său ambițios Green Deal de reducere a emisiilor, UE a implementat o interdicție efectivă a mașinilor cu motor cu combustie începând din 2035.

Anul acesta, UE a efectuat o revizuire temporară a regulilor sale privind ajutorul de stat pentru a contracara subvențiile masive oferite de SUA și China, în special în tehnologiile verzi.

Blocul este deosebit de îngrijorat de practicile economice ale Chinei, solicitând Beijingului să-și deschidă piața pentru a reechilibra relațiile comerciale bilaterale și punând în aplicare noi instrumente pentru a aborda practicile coercitive ale Chinei care vizează țări, inclusiv Lituania.

Ministrul francez de Finanțe, Bruno Le Maire, se află la Berlin pentru a împinge Germania să adopte măsuri mai dure pentru a proteja industria europeană.

„Acum avem nevoie de o strategie industrială europeană care să fie mult mai proactivă, mult mai inovatoare, mult mai protectoare pentru interesele noastre industriale în relație cu China și SUA”, a spus Le Maire marți la televiziunea franceză LCI. „Nu există o zi de pierdut.”

Săptămâna trecută, la Salonul IAA Mobility de la München, directorii generali ai BMW Group, Mercedes și VW Group au vorbit cu toții pozitiv despre adâncirea legăturilor cu chinezii. Șeful Mercedes, Ola Kallenius, a spus că tarifele și barierele comerciale cu China nu sunt calea de urmat. „Ar trebui să susținem comerțul liber”, a spus el la Congresul Mondial al Vehiculelor Noii Energii, operat de chinezi.

Von der Leyen va trebui, de asemenea, să decidă în curând dacă va rămâne cu planurile de introducere a unui tarif începând de anul viitor pentru transportul vehiculelor electrice între UE și Regatul Unit, despre care unii oficiali și industria spun că va dăuna producătorilor auto europeni și va stimula concurența din China.

Chestiunea este încă dezbătută la nivel intern și o decizie finală cu privire la amânarea mișcării nu a fost încă luată, a raportat anterior Bloomberg.