04 iul. 2023 | 13:25

Taxiurilor zburătore este din ce în ce mai atractivă: când apare taxiul celor de la Joby Aviation

ACTUALITATE
Taxiurilor zburătore este din ce în ce mai atractivă: când apare taxiul celor de la Joby Aviation

Joby Aviation este pe cale să înceapă livrările clienților anul viitor și să ruleze taxiuri aeriene până în 2025.

Producătorul a fost autorizat de FAA (Autoritatea Federală a Aviației) să înceapă testele de zbor pentru primul său prototip de taxi aerian de producție, a scris compania într-un comunicat de presă. Este un pas mare în scopul companiei de a începe să livreze aeronavele eVTOL (decolare și aterizare verticală electrică) către clienți în 2024 și să lanseze un serviciu de taxi aerian până în 2025.

„Aeronava va fi supusă acum testelor inițiale de zbor înainte de a fi livrată la baza Edwards Air Force, California, unde va fi folosită pentru a demonstra o serie de posibile cazuri de utilizare logistică”, a scris Joby.

Aeronava poate decola și ateriza ca un elicopter, apoi își poate înclina cele șase rotoare pe orizontală și poate zbura ca un avion cu până la 200 MPH. Este conceput pentru a transporta un pilot și patru pasageri pe o distanță de până la 100 de mile cu o încărcare – o autonomie suficientă pentru majoritatea tipurilor de operațiuni de taxi aerian. În același timp, Joby susține că este aproape silențios în modul de croazieră și de 100 de ori mai silențios decât aeronavele convenționale în timpul decolării și aterizării.

Modelul concept

Primul prototip de producție al lui Joby a ieșit recent de pe linia de asamblare a companiei din Marina, California. Fabrica a fost construită în parteneriat cu Toyota, cel mai mare investitor al lui Joby, cu o acțiune de 394 de milioane de dolari. Cimentând această relație, Joby a anunțat că îl numește pe CEO-ul Toyota North America, Tetsuo (Ted) Ogawa, în consiliul de administrație.

Având în mână certificatul special de navigabilitate al FAA, Joby poate efectua teste de zbor ale aeronavelor de producție completă, în urma testelor cu prototipuri la scară completă care au început în 2017. În mai anul trecut, compania a primit un alt permis crucial, transportatorul aerian FAA Part 135. certificat pentru operațiuni comerciale. Recent, a făcut echipă cu Delta Air Lines pentru a oferi călătorii către și de la aeroporturi, iar site-ul său web prezintă un scenariu de zbor din centrul orașului New York la aeroportul JFK în doar șapte minute, comparativ cu 49 de minute într-o mașină.

Acum, Joby trebuie să treacă cel mai mare obstacol cu certificarea completă de tip FAA și de producție pentru a transporta pasageri plătitori pe zborurile comerciale. Acest lucru este probabil la aproximativ 18 luni distanță, a declarat inginerul aerospațial și directorul Vertical Flight Society Mike Hirschberg pentru New Scientist. Primul său client ar fi US Air Force, ca parte a unui contract de 131 de milioane de dolari în cadrul programului militar Agility Prime, cu livrările stabilite pentru 2024.

Toate acestea fac compania atrăgător de aproape de a oferi un adevărat serviciu de taxi aerian, lucru care a ocolit mulți alți producători până în prezent. Anul trecut, aeronava Kittyhawk susținută de Larry Page s-a închis, iar alte companii precum Ehang, Archer, Volocopter și chiar Airbus nu sunt la fel de departe ca Joby. „Acest prim avion care iese din linia noastră de producție pilot este o afacere foarte, foarte mare pentru companie”, a declarat CEO-ul Joby JoeBen Bevirt pentru TechCrunch.