Toyota investește masiv în baterii pentru mașini electrice: ce se întâmplă cu tehnologia
Toyota spune că mandatele pentru vehicule electrice ar putea avea efect invers, înrăutățind emisiile.
Toyota investește masiv în noile tehnologii de baterii pentru vehiculele electrificate, dar nu vede nicio descoperire dramatică față de chimia de bază de astăzi pentru cel puțin încă un deceniu.
Compoziția de ioni de litiu folosită în vehiculele electrice și hibrizii contemporane va fi probabil tehnologia de bază pentru încă 10 până la 20 de ani, prezice cel mai bun om de știință al producătorului auto japonez.
„Investim ca nebunii în noi tipuri de baterii”, a spus Gill Pratt, om de știință al Toyota. „Dar suntem foarte pragmatici și sinceri cu privire la aceste lucruri. Este o cercetare cu risc ridicat și cu recompensă mare”.
Pratt a declarat pentru Automotive News că este dificil de prezis când cercetătorii ar putea ajunge la o tehnologie inovatoare a bateriei.
„Nu sunt sigur când va avea loc”, a spus el. „Dar bănuiesc că din nou, poate peste 10 până la 20 de ani, vom vedea o schimbare pragmatică – de la chimiile actuale care sunt folosite – la altceva. Și exact ce va fi asta, nu sunt sigur.”
Litiu pe termen lung
Produsele chimice alternative, cum ar fi fosfatul de litiu de fier folosit de unii producători de automobile, inclusiv Toyota, au compromisuri și nu sunt neapărat înlocuitori angro pentru ionii de litiu, a spus Pratt.
Chimiile pe bază de sodiu, de exemplu, au densități de energie mai mici, deoarece molecula de sodiu este mai mare decât molecula de litiu. Bateriile cu sodiu ar putea fi folosite mai bine în pachetele de alimentare staționare, în timp ce cele cu litiu-ion ar putea continua să aibă mai multe merite în vehicule.
„Ionul de litiu este aici de ceva timp pentru că este atât de bun”, a spus Pratt. „Este foarte puțin probabil să găsim ceva care este dramatic mai bun pe mai multe axe în viitorul apropiat.”
Toyota intenționează să investească aproape 14 miliarde de dolari în dezvoltarea bateriilor până în 2030, inclusiv planuri pentru o creștere a bateriilor cu stare solidă și a pachetelor de alimentare cu ioni de litiu de ultimă generație.
Dependența de litiu este un motiv important pentru care Toyota continuă să conecteze vehiculele hibride ca o cale puternică pentru reducerea emisiilor globale de dioxid de carbon. Răspândirea resurselor limitate de litiu într-o flotă mai mare de hibrizi reduce emisiile mai mult decât concentrarea litiului într-un număr mai mic de vehicule complet electrice, conform calculelor Toyota.
Impactul va fi deosebit de acut în următorul deceniu, deoarece se așteaptă ca aprovizionarea globală cu litiu să fie restrânsă pe măsură ce se înființează noi mine și centre de procesare de litiu.
„Speranța noastră este că lipsa de aprovizionare poate fi rezolvată în aproximativ 20 de ani de acum înainte”, a spus Pratt.
Litiul reciclat care revine pe piață de la bateriile din vehiculele electrice mai vechi și hibrizii scoși din circulație ar trebui să ușureze blocajul.
Bateriile cu stare solidă oferă o cale către o utilizare mai eficientă a litiului. Pratt a spus că starea solidă necesită aproximativ jumătate din litiu față de bateriile de litiu-ion de astăzi cu electroliți lichizi.
Dar acele baterii sunt la câțiva ani distanță și ar putea dura și mai mult pentru a se generaliza.
Consecințe nedorite
Din cauza incertitudinii care se profilează, Toyota spune că are mai mult sens să distribuim pariurile pe diferite tehnologii. Acest lucru oferă companiei flexibilitatea de a răspunde descoperirilor științifice neprevăzute, reglementărilor în schimbare și nevoilor diverse ale diferitelor piețe globale.
Pratt și-a oferit evaluarea bateriei în timp ce a avertizat că mandatele prea zeloase pentru adoptarea vehiculelor electrice s-ar putea produce înapoi și ar putea duce la emisii de dioxid de carbon mai grave decât cele planificate.
Solicitarea ca mașinile mai vechi cu ardere internă să fie înlocuite cu vehicule electrice va descuraja pe unii oameni să cumpere mașini noi, deoarece vehiculele electrice sunt prea scumpe pentru ei. Este posibil ca acești oameni să se agațe mai mult timp de vechii consumatoare de gaz și să continue să elimine emisiile.
„Mașinile cu motoare cu ardere internă care ar fi ținute pe drum ar tinde să fie mai vechi, cu și mai multe emisii de dioxid de carbon”, a spus Pratt, prezentând un model care calculează impactul. „Trebuie să ne ferim de consecințele paradoxale neintenționate care pot rezulta din bunele noastre intenții”.
Reglementările flexibile care permit o combinație mai mare de hibrizi, totuși, pot muta mai mulți oameni de la vehicule cu benzină completă la vehicule electrice pe benzină mai eficiente, care nu sunt la fel de scumpe ca vehiculele electrice.
Acest lucru ar avea beneficiul urmărit de a contribui la reducerea emisiilor.
„În loc să limităm ceea ce pot cumpăra clienții sisteme de propulsie, să reglementăm cantitatea de dioxid de carbon emisă pe întreg ciclul de viață”, a spus Pratt, „și să oferim clienților flexibilitatea de a contribui cât mai mult posibil pentru a minimiza emisiile – indiferent de circumstanțele lor”.