Tesla are o latură întunecată: cum a ascuns accidente și decese asociate cu pilotul automat
Pilotul automat Tesla, una dintre cele mai respectate caracteristici ale mărcii, care permite vehiculului să circule sub autonomie supravegheată în anumite condiții, ar fi putut fi responsabil pentru mult mai multe accidente rutiere decât estimările anterioare.
Date noi dezvăluie cifre îngrijorătoare – Pilotul automat Tesla a fost implicat în 736 de accidente în SUA din 2019. 17 dintre acestea au fost fatale și 11 decese au avut loc din mai 2022.
Rezultatele șocante au fost dezvăluite în analiza Washington Post a datelor Administrației Naționale pentru Siguranța Traficului (NHTSA). Chiar dacă datele nu indică numărul de accidente pe care funcțiile de asistență a șoferului Tesla le-ar fi evitat, noile cifre de accident dezvăluie posibile capcane ale conducerii autonome, cel puțin în stadiul actual de dezvoltare.
Raportul mai dezvăluie că creșterea numărului de accidente s-ar putea datora înlăturării radarului – detecție și distanță radio – de la Tesla. În 2021, marca a anunțat că se va baza exclusiv pe procesarea vederii pe bază de cameră. Fiecare Tesla vine cu 8 camere externe pentru a cartografi împrejurimile.
Din cauza creșterii recente a accidentelor, există mai multe investigații în desfășurare care implică tehnologia, potrivit NHTSA. Între timp, CEO-ul Elon Musk a subliniat în mod repetat beneficiile Autopilot.
Deși datele NHTSA nu surprind detaliile exacte despre accident. În unele incidente, nu se știe dacă utilizatorii aveau pilotul automat sau FSD activat. Se pare că există 800.000 de Tesla care circulă pe drumurile din SUA care au Autopilot, iar Tesla continuă cu dezvoltarea ulterioară și implementarea mai largă.
Autopilot vine ca opțiune standard
Fiecare Tesla primește caracteristici standard Autopilot, cum ar fi controlul adaptiv al vitezei de croazieră, în care vehiculul se potrivește cu viteza traficului din față și accelerează sau frânează în funcție de condiții. Echipamentul standard include și direcția automată, în care vehiculul ajută la viraj pe benzile clar marcate.
În plus, Teslas poate fi echipat cu capacitatea de pilot automat îmbunătățit, în care vehiculul navighează pe drumuri în mod autonom și, de asemenea, schimbă benzile pe cont propriu, printre alte funcții. Și apoi cumpărătorii pot achiziționa și suita Full-Self Driving (FSD), în care vehiculul poate lua decizii active pe baza recunoașterii semnelor de circulație.
Tesla menționează clar pe site-ul său că caracteristicile menționate mai sus nu fac vehiculele sale complet autonome:
„Funcțiile de pilot automat, pilot automat îmbunătățit și auto-conducere complet activate necesită supraveghere activă a șoferului și nu fac vehiculul autonom. Autonomia deplină va depinde de obținerea fiabilității cu mult peste față de șoferii umani, așa cum demonstrează miliardele de mile de experiență.”
În februarie 2023, NHTSA a anunțat că Tesla va rechema 360.000 de vehicule echipate cu FSD beta din cauza riscului crescut de accidente. Deși există rapoarte contradictorii privind eficacitatea pilotului automat. Raportul Tesla privind siguranța vehiculelor pentru T4 2022 a arătat că 35% din toate accidentele autopilotului au loc atunci când vehiculul este oprit în spate de un alt vehicul. În plus, există un accident de pilot automat la fiecare 4,8 milioane de mile parcurse, conform Tesla.
Cu toate acestea, până când Tesla nu eliberează datele pe care le deține, ar fi imposibil să-și verifice afirmațiile. Deocamdată, datele NHTSA semnalează că marea majoritate a celor 807 accidente legate de pilotul automat din 2021 au implicat mașini Tesla.