Taxa pe lux, între marketing gratuit și populism trist. De ce nu va aduce bani la buget, dar pare un fel de Robin Hood pe hârtie
Autoritățile române au anunțat în 2023 cu surle și trâmbițe un fel de taxă Robin Hood. Cel puțin pe hârtie, taxa pe lux suna de parcă luai bani de la bogați și-i dădeai la săraci. În practică, este doar o lege populistă cu o aplicabilitate infimă și un beneficiu financiar aproape inexistent pentru statul român, chiar dacă dă bine la televizor.
Gabriel Biriș este expert financiar, iar în trecut a activat ca secretar de stat în Ministerul Finanțelor. Într-o intervenție pentru Avocatnet.ro, a petrecut o cantitate semnificativă de timp pentru a explica de ce aceasta este o măsură populistă și, sub nicio formă, una cu aplicabilitate sau efecte reale.
Ce este taxa pe lux, cum ar fi trebui să funcționeze
Taxa pe lux este una dintre măsurile guvernului care își propune să ia și mai mulți bani decât o face deja de la antreprenorii români, prin suprataxarea caselor și mașinilor scumpe. Punctual, vorbim de o lovitură financiară pentru persoanele fizice care au în proprietate clădiri rezidențiale cu o valoare impozabilă care depășește 2.500.000 de lei (~ 500.000 de euro) și cele care au în proprietate autoturisme a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei (~ 75.000 de euro).
Aceștia trebuie să plătească un impozit suplimentar, pe lângă cele datorate deja autorităților locale. Cu alte cuvinte, proprietarii acestor bunuri de lux vor datora suplimentar o cotă de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii și plafonul de 2.500.000 lei, respectiv o cotă de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție a mașinii și plafonul de 375.000 lei.
Citește și: Taxele și impozitele noi, anulate de judecători? Situație neașteptată, o lovitură colosală pur și simplu
De ce nu va aduce noua lege bani în plus la bugetul de stat
Deși nu este nevoie sub nicio formă să ai cunoștințe avansate de economie și legislație pentru a ocoli efectul măsurilor legislative, Gabriel Biriș a făcut o treabă foarte bună a explica sursa eșecului acestor gesturi care, în campanie electorală, vor face cu siguranță valuri printre cei mai vulnerabili conaționali.
”Păi, circuitul banilor pe care o persoană îi obține mai întâi și îi cheltuie după cum dorește mai apoi e foarte simplu: ai o firmă, iei dividende, plătești impozit pe ele și cu ce rămâne îți iei casă mare, da? Firma a plătit impozit pe profit, tu ai plătit impozit pe dividende. Îți iei casa cu pricina, pentru care vei plăti un impozit anual. Iar ei vor să te pună să mai plătești o taxă. Probabil că primul lucru la care te vei gândi, într-o astfel de perspectivă, va fi acela de a îți diminua pierderile. Iei casa pe firmă și ai rezolvat problema!
Lăsând gluma (amară) la o parte, dacă ne uităm la valorile de impunere ale DITL (Direcțiile de Taxe și Impozite Locale – n. red.), pentru a se încadra în acest plafon de impozitare, o casă trebuie să aibă peste 900 mp. Câte astfel de case credeți că există și câți bani vor veni din taxa asta pe bogăție aplicată lor? Vă spun eu, vorbim despre o sumă derizorie. Au făcut o chestie absolut inutilă. Punct. Ca să nu mai spun că nu am văzut niciun studiu de impact – pentru că, dacă îl făceau, se edificau și nu mai purtam această discuție.”, a explicat fostul secretar de stat într-un interviu pentru sursa citată.
Deși Curtea Constituțională a clasificat legea ca fiind constituțională, în nicio țară europeană nu mai există o măsură similară. Problema este însă alta.
”Am terminat cu populismul, acum să trecem la prostie! Cel mai simplu este să exemplific. O secundă… (caută pe internet – n. red.). De exemplu, un Mercedes S Classe, mild hibrid, fără alte opțiuni, costă 139.500 euro. Motorizare pe benzină, de 4.000 cmc, plus un motoraș de de 23 cai putere, electric. Din prețul acestei mașini, ceea ce depășește plafonul de 75.000 euro intră sub incidența acestor prevederi: 64.500 de euro, înmulțit cu cinci lei (paritatea aproximativă euro/leu), înmulțit cu valoarea suprataxei, înseamnă 967,50 lei. Asta este valoarea acestei mult cântate taxe pe lux!
Dar, în același timp, impozitul anual al unei mașini cu o astfel de motorizare ar fi de 6.900 lei, raportat la capacitatea sa cilindrică. Numai că, pentru hibride, consiliului local stabileşte prin hotărâre o reducere a impozitului care nu poate fi mai mică de 50% din valoarea stabilită pentru un mijloc de transport cu motor termic similar, de aceeași capacitate cilindrică. În București, de exemplu, proprietarul unui astfel de vehicul beneficiază de o reducere de 6.555 lei, din cauza acelui motoraș electric (pe care mașina nu îl folosește pentru a se deplasa), plătind numai 345 lei impozit. Și vine legea asta, care îl pune să mai plătească 967 lei, după ce a fost scutit de plata a 6.500 de lei. Am lămurit, sper, și acest capitol, referitor la inadecvarea raționamentelor care au stat la baza acestei prevederi!”, a concluzionat economistul.