Țara în care plătești 100.000 de dolari pentru dreptul de a avea o mașină, în timp ce românii au câte două
Haosul din traficul autohton, mai ales în marile orașe, este provocat de accesibilitatea autoturismelor în România și, mai ales, de faptul că români își cumpără chiar și mașini de 15 – 20 de ani, fără niciun fel de emoții. Soluția la problemă vine dintr-o țară semnificativ mai dezvoltată decât a noastră.
În cazul în care îți dorești să achiziționezi un autoturism în Singapore, ai nevoie de un certificat special pentru care trebuie să licitezi. La momentul de față, valoarea documentului cu pricina este de 106.000 de dolari. După cum atrage atenția Reuters, este ca și cum ai plăti patru automobile hibride Toyota Camry, pentru a câștiga dreptul de a-l achiziționa pe al cincilea.
Citește și Cele mai puternice țări din lume. Cine este în vârful topului dintre SUA, China și Rusia în 2023
O taxă generoasă, soluția la problema cu traficul insuportabil
Practica detaliată mai sus este departe de a fi nouă în această țară. Încă din 1990, Singapore a introdus certificatele de tip COE (-certificates of entitlement-), care oferă dreptul de a înregistra, deţine şi utiliza un vehicul în Singapore pentru o perioadă de 10 ani. Numărul de COE disponibile este decis de autorităţi la fiecare şase luni.
În orice caz, la momentul de față, Singapore este cel mai scump oraș din lume când vine vorba de privilegiul de a deține un autoturism. Nu de alta, dar din 2020 și până în prezent, prețul pentru COE a crescut de patru ori, până la valoarea actuală de 106.376 dolari.
Cât dai pe o mașină în Singapore
Una peste alta, în SUA, pe o Toyota Camry Hybrid luată ca referință, dai în prezent aproximativ 28.855 de dolari. În Singapore, dacă iei în calcul comisioanele și taxele de înmatriculare, investiția se transformă în 183.000 de dolari pentru exact același autoturism.
Certificatul cu pricina a fost și mult mai ieftin, dar în pandemie când majoritatea oamenilor stăteau în casă și nu mai era prioritară circulația rapidă dintr-o parte în alta. Astfel s-a ajuns în situația în care, în 2020, investeai ”doar” 30.000 de dolari într-un COE. Ieșirea din pandemie și explozia activităților economice a schimbat însă tendințele din piață. Chiar și așa, lucrurile sunt clare în Singapore, iar numărul total de autovehicule care pot circula pe drumuri este plafonat la aproximativ 950.000 de unități.
Ca referință, în București, conform unor date din octombrie 2022, erau 1,5 milioane de mașini la 1,8 milioane de locuitori, cu mențiunea foarte importantă că foarte multe autoturisme înmatriculate în afara localității tranzitează Capitala. Revenind însă la comparația cu Singapore, acolo vorbim de o populație de 5,45 milioane de locuitori, în timp ce în București valoarea este de 1,83 milioane.