Sorin Grindeanu, semnal de alarmă. Se vor cere 16 miliarde de lei pentru Ministerul Transporturilor la rectificarea bugetară
Ministerul Transporturilor va solicita 16 miliarde de lei la rectificarea bugetară pentru cofinanțarea investițiilor din infrastructura mare care sunt în curs de derularea sau vor începe cu fonduri europene, conform unor surse guvernamentale citate de Economedia.
Grindeanu vrea bani în plus la rectificare
Sorin Grindeanu spunea în primăvară că va cere la rectificarea bugetară din vară 4 miliarde de lei, care vor fi folosiți pentru a plăti facturile de pe Autostrada Moldovei. Momentan, CNAIR e cu plățile la zi pentru șantierele UMB și Astaldi.
Prin noul Program de Transport, România va primi doar 40% cofinanțare de la Comisia Europeană, iar restul de 60% va fi asigurat de la bugetul de stat, lucru extrem de greu, având în vedere că doar 4 miliarde de euro se duc la loturile 2 și 3 de pe Autostrada Sibiu – Pitești și la lotul Meseș de pe Autostrada Transilvaniei.
Contractele pentru cele 12 din 13 loturi ale Autostrăzii Ploiești – Pașcani au o valoare de aproximativ 18 miliarde de lei. Chiar astăzi, 3 august, iar pentru capetele din A8, încă nesemnate, costurile sunt de aproape 4 miliarde de lei.
Costă încă 1,8 miliarde lotul UMB pe A1 Lugoj – Deva, iar toate aceste șantiere de plătesc din bani de la buget. Asta pentru că PNRR-ul din domeniul rutier înseamnă finanțare din împrumuturi și doar banii din domeniul feroviar sunt nerambursabili (granturi).
Semnal de alarmă tras de ministrul Transporturilor
Dar calendarul CEFF pentru linia de tren Brașov – Sighișoara, un contract de 6 miliarde de lei, este incert. Va există o depășire masivă a termenului contractual și va fi nevoie de o majorare a costurilor cu materialele de construcție.
Sorin Grindeanu a vorbit despre riscul de a pierde banii europeni pentru autostrăzi și căi ferate.
„Trag un semnal de alarmă! Fără măsurile de reducere a cheltuielilor statului și cele de reașezare a sistemului fiscal pe baze echitabile, România ratează inclusiv șansa de a face mari investiții publice ! Neatingerea țintei de deficit poate atrage după ea suspendarea proporțională a fondurilor europene!
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este unul din principalii beneficiari ai acestor fonduri prin diversele mecanisme și instrumente financiare europene. Prin PNRR (2021- 2026) beneficiem de 7,6 miliarde de euro, prin Programul Transport (2021- 2027) de 4,6 miliarde de euro, prin CEF de 1,2 miliarde de euro!
Alături de contribuția bugetului de stat, aceste fonduri finanțează toate marile proiecte de infrastructură de transport din România, fie că vorbim de căi ferate precum Brașov-Sighișoara- Arad, Timișoara- Caransebeș sau Ploiești- Vicșani, fie că vorbim de autostrăzi ca A1 (Sibiu- Pitești), A8 (Târgu Mureș- Târgu Neamț) sau A7 (Ploiești- Siret), fie că vorbim de marile proiecte de modernizare și extindere a Portului Constanța sau navigabilitatea Dunării.
Anul trecut am semnat contracte de lucrări de peste 10 miliarde euro și vom continua acest ritm și anul acesta!
Noi autostrăzi, drumuri expres și centuri ocolitoare prin CNAIR, modernizări și reabilitări de căi ferate prin CFR Infrastructură, trenuri noi prin ARF și modernizări de trenuri prin CFR Călători. Toate contractele semnate și licitațiile în desfășurare depind însă de fluxul continuu al banilor europeni dinspre Bruxelles către România !
Nu acceptăm nici un scenariu prin care aceste proiecte să fie nici măcar încetinite, să nu vorbim oprite!”, a afirmat Grindeanu.
Ministrul Transporturilor spunea în primăvară că la rectificare trebuie bani în plus la Ministerul Transporturilor. El a vorbit de multe ori despre faptul că ar trebui eliminate complet pensiile speciale, iar banii ar trebui să meargă în domeniile unde este nevoie.