Șoferii românii nu mai suportă samsarii și ”bătrânica din Germania”: schimbarea radicală din piața auto autohtonă
Obiceiurile de achiziție ale românilor s-au schimbat enorm în ultimii ani. Nu este sub nicio formă vorba că ar avea mai mulți bani la dispoziție, ba mai mult decât atât, cei mai mulți au mai sărăcit între timp. Ce s-a schimbat este însă filozofia de viață. Până și șoferii români amatori de Dacia au îmbrățișat sloganul ”Suntem prea săraci să ne permitem lucruri ieftine”.
Astfel, s-a ajuns în situația în care tot mai mulți români fug de mașinile la mâna a doua și s-au orientat către autoturisme noi, în defavoarea autovehiculelor care au devenit subiect de speculă, samsăreală și povești neancorate în realitate. Orice șofer din România știe de acel Volkswagen Golf adus de la o bătrânică din Germania care a fost folosit doar în weekend pentru mers la biserică și eventual cumpărături, toate pe autostradă, sub nicio formă pe un drum de țară. În 2023, românii preferă să facă eforturi supraomenești de cele mai multe ori, compromisuri pe multe alte fronturi, doar pentru a-și cumpăra o mașină nouă.
Românii, dependenți de mașini noi
Ca număr de unități înmatriculate în prima jumătate a acestui an, România se clasează pe locul 14 în Europa. Impresionantă este însă creșterea de la an la an, aproximativ 25,4% comparativ cu primul semestru din 2022, conform datelor agregate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), pornind de la o analiză ACEA.
Dacă ne uităm doar la situația din iunie 2023, la nivel european, înmatriculările de autoturisme noi în UE au crescut cu 17,8%, ajungând la 1.045.073 unități. Pe de altă parte, în întreaga perioadă ianuarie – iunie, s-au înmatriculat 5.438.653 unități, o creștere de 17,9% anuală. Cu alte cuvinte, este clar că piața autoturisme noi este pe un făgaș ascendent în întreaga Europă, uimitor este că țara noastră este cu mult peste medie, cu creșterea de 25,4% și volumul de 73.645 de unități noi înmatriculate. Dintre acestea, 6.998 unități au fost full electrice și 20.933 autoturisme cu propulsie hibridă.
Defalcând performanța industriei auto pe branduri vândute în Europa, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate pe bătrânul continent sunt reprezentate de grupul VW cu 1.704.959 unități, în creștere cu +25.6% , urmate de grupul STELANTIS cu 1.145,815 unități în creștere cu +5.3% și de Grupul Renault cu 648.467 unități în creștere cu +24.1% (din care DACIA: 295.225 unități, în creștere cu + 30.1% față de ian-iunie 2022). Autoturismele marca Ford au reprezentat în perioada ian-iunie 2023 un număr de 275.692 unități noi înmatriculate în creștere cu +6.6% față de perioada similară din 2022.