Se schimbă buletinele în România, în 2023: tot ce trebuie să știi despre cărțile de identitate cu cip
Cărțile de identitate electronice și simple, înainte de finele acestui an, vor deveni standard în România. Deși a existat deja un proiect pilot legat de noile buletine, o nouă ordonanță de urgență adoptată în această săptămână de Guvern vine cu mai multe modificări importante.
La mijlocul acestei săptămâni, s-a schimbat valabilitatea cărților de identitate și s-a introdus posibilitatea completării cererii pentru viza de flotant prin mijloace electronice. Nu în ultimul rând, s-a confirmat oficial că prețul emiterii a aproximativ cinci milioane de acte de identitate electronice va fi suportat de către statul român, prin fonduri europene din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). După calculele lor, asta înseamnă că ar trebui acoperită emiterea buletinelor din România pentru cel puțin 3 ani. Ca referință, în prezent, costă 67 de lei emiterea unei cărți de identitate.
Proiectul de OUG în forma lui integrală poate fi accesat la această adresă. Rămâne să fie publicat în monitorul oficial înainte de finele acestei săptămâni, înainte să-și facă simțite efectele în piață.
Cât sunt valabile noile buletine din România, cărțile de identitate simple și electronice
Românii care vor opta pentru o carte de identitate electronică sau simplă pe teritoriul României se vor încadra într-una dintre următoarele variante, în ceea ce privește valabilitatea:
- cu valabilitate de doi ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între zero și doi ani;
- cu valabilitate de patru ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între doi și 14 ani;
- cu valabilitate de cinci ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani;
- cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
- cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.
Un avantaj important legat de digitalizare și eliminarea birocrației ține de aplicarea pentru viza de flotant în format electronic. Astfel, evaluarea și aprobarea se va realiza prin internet.
Spre deosebire de anii trecuții, actele de identitate se vor putea obține acum și din altă localitate decât cea de domiciliu, deși rămâne în continuare valabil următor aspect, ”se eliberează de către serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu sau reședință a persoanei fizice, pe baza cererii acesteia sau a reprezentantului său legal”, conform avocatnet.ro. Nu în ultimul rând, data nașterii nu va mai apărea pe noile buletine, ci va fi stocată electronic, în cazul celor care optează pentru o carte de identitate electronică, în defavoarea uneia simple.