Se întâmplă pe străzile din România, obligatoriu în toată țară: toți șoferii de mașini pe benzină și motorină trebuie să știe schimbarea
Piața auto din România trece printr-o serie de transformări importante într-un timp relativ scurt, iar acestea sunt provocate, în egală măsură, de scumpirea carburantului, dar și de legislația care încurajează îmbrățișarea mașinilor electrice și hibride, chiar dacă lipsa infrastructurii rutiere rămâne în continuare cea mai mare problemă a poporului român.
Românii au început să fugă deja de câțiva ani de autoturismele pe motorină, dar tendința s-a accentuat la finele anului trecut și începutul acestui an. În același timp în care cota de piață a vehiculelor diesel s-a dus în cap, adopta mașinilor electrice sau electrifiate (hibrid) a explodat. Ca referință, în prima lună a acestui an, 2669 de autoturisme electrifiate au fost înmatriculate pe meleaguri mioritice, cu 61% mai multe decât în aceeași lună a anului trecut, în contextul în care înmatriculările în general au crescut crescut cu 31% în aceeași perioadă.
Românii au îmbrățișat hibride și electrice
Din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi pe meleaguri mioritice, zona de electrice, hibride și plug-in hybrid au ajuns să reprezinte 22%. Complet electrice sunt 8,8% din totalul mașinilor noi din țara noastră, conform celei mai recente analize APIA, pornind de la datele DRPCIV.
Dacă defalcăm performanța din luna ianuarie pe categorii, au fost înmatriculate 1069 de autoturisme cu propulsie exclusiv electrică, în creștere cu 87,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. Această transformare deloc neglijabilă a pieței auto de pe meleaguri mioritice a fost încurajată de programe precum Rabla Plus. Dacia Spring este în continuare cea mai vândută mașină electrică din România, cu aproape 500 de unități, dar vin tare din urmă modele precum VW e-Up!, Renault Megane E-Tech, Tesla Model 3 și Model Y.
Pe zona de propulsie diesel, mașini pe motorină, acestea au înregistrat o creștere de 15% de la an la an, dar volumul total este redus, doar 1286 de unități, din cauza creșterilor înregistrate de celelalte segmente. În final, majoritar, România rămâne o țară de benzinari, mașinile cu astfel de motorizări înregistrând o creștere de 27%, până la un volum de 8005 autoturisme înmatriculate, cu 1700 mai multe față de ianuarie 2022. Ponderea lor din totalul pieței auto din țara noastră este acum la 66%, în scădere cu 2,2 procente, din cauza îmbrățișării tot mai dese a creațiilor electrice și hibride.