Se întâmplă la pompă, toți șoferii de mașini pe benzină și motorină trebuie să știe: totul pleacă de la prețul petrolului
Piața globală de carburant este mai interconectată decât pare la prima vedere și totul pleacă de la prețul petrolului. Într-un timp relativ scurt, fluctuațiile de pe piața globală de tranzacționare a țițeiului ajung să se reflecte în prețul benzinei și motorinei de la pompă.
În București, benzina standard începe astăzi de la 6,52 lei pe litru la Lukoil, sub Petrom care începe de la 6,6 lei pe litru. Cel mai mare preț se regăsește la Mol, 6,72 lei pe litru. În cazul motorinei standard, prețul nu este foarte diferit, cu o mențiune foarte importantă, Petrom are cea mai mică valoare de achiziție, 6,58 lei. Prețul maxim este de 6,69 lei pe litru.
Ce se întâmplă cu prețul petrolului
Conform Reuters, prețul petrolului a început săptămâna în scădere, ca o consecință a temerilor legate de impactul economic al unor eventuale majorări a dobânzii de către Rezerva Federală a SUA, combinată cu datele mai slabe referitoare la producția chineză de petrol și reducerile ofertei OPEC+ din această lună.
În cifre exacte, contractele futures Brent cu livrare în iulie au scăzut cu 56 de cenți, sau 0,7%, la 79,77 dolari pe baril la ora 0547 GMT, în timp ce țițeiul american West Texas Intermediate (WTI) a pierdut 63 de cenți, o scădere de 0,8%, pentru a se tranzacționa la 76,15 dolari, potrivit Economedia.
“Perspectiva unor noi majorări de dobândă care vor fi anunțate de Fed în această săptămână este de așteptat să determine o creștere a volatilității prețurilor pe termen scurt”, a declarat Baden Moore, șef al strategiei privind mărfurile și carbonul la National Australia Bank (NAB).
În această săptămână, analiștii se așteaptă la o majorare cu 25 de puncte de bază a ratei dobânzilor, după ce, din martie anul trecut și până în prezent, aceeași dobândă a suferit o creștere de 475 de puncte de bază, de la 0 până la actualul 4,75% – 5%.
“Investitorii rămân prudenți pe fondul unor semnale economice mixte. Țițeiul Brent a urmărit piețele mai largi în ultimele sesiuni, o serie de date economice creând mai multă incertitudine cu privire la perspective”, a declarat ANZ Research într-o notă pentru clienți.
Va fi interesant de văzut dacă reducerea producției de petrol din partea OPEC+, format din Organizația Țărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) și Rusia, se va reflecta într-o creștere a prețurilor și, implicit, a carburanților. “După recenta reducere a ofertei OPEC, care are impact din luna mai, credem că piața petrolului va fi deficitară până la sfârșitul trimestrului al doilea, ceea ce – combinat cu o creștere sezonieră a cererii din OCDE, precum și cu creșterea cererii Chinei față de anul precedent – ne așteptăm să ducă la creșterea prețurilor”, a declarat Moore, de la National Australia Bank.