S-a terminat ”dictatura” Digi RCS RDS, Vodafone și Orange. Îți poți închide oricând contractul fără penalități, cu o condiție
Nu de puține ori, românii primesc de la furnizorul de telecomunicații și/sau internet un mesaj sau email prin care li se atrage atenția că s-au modificat diferite particularități ale contractului. Poate fi vorba de majorarea volumului de trafic de date inclus în abonamente, dar putem discuta și de creșterea costurilor.
Modificarea unilaterală a contractului a devenit o practică atât de comună în industrie încât ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) s-a sesizat pe marginea subiectului și a venit cu niște drepturi suplimentare în cazul abonaților. În consecință, românii pot denunța înțelegerea (n.r. renunța la contract), fără plata unor penalități, în cel mult 30 de zile de la notificare, dacă nu acceptă noile condiții.
Contractul cu Digi RCS RDS, Vodafone și Orange, mai ușor de încheiat
După cum a atras atenția autoritatea de arbitraj în industria telecomunicațiilor din România, singurele situaţii în cazul modificării unilaterale a contractului în care utilizatorii finali, în mod excepţional, nu pot denunţa contractul fără penalităţi sau despăgubiri sunt: cele de natură pur administrativă şi care nu au niciun efect negativ asupra utilizatorului final (de exemplu modificări ale datelor de contact ale furnizorului); atunci când acestea sunt impuse prin efectul legii; când acestea sunt exclusiv în beneficiul utilizatorului final (cum ar fi includerea unor beneficii suplimentare în pachetul de servicii achiziţionat).
Noile modificări impuse de ANCOM vizează și furnizorii de telefonie și internet de la noi, Digi RCS RDS, Vodafone și Orange, nu doar clienții. Astfel, a autoritatea a stabilit formatul și modalitățile prin care se transmit notificările privind intenția modificării unilaterale a contractului. Aceasta din urmă trebuie redactată cu caractere lizibile, în contrast cu fondul documentului, iar textul trebuie să fie ușor de înțeles, în timp ce titlul să fie sugestiv și să evidențieze caracterul unilateral al modificărilor propuse.
În continuare, document de modificare poate fi transmis prin scrisoare în poștă, dar și electronic, prin SMS sau eMail. Includerea sa în contul online de client reprezintă de asemenea o posibilitatea, cu condiția ca gestul respectiv să fie însoțit de un SMS sau eMail de notificare.
“În cazul în care notificarea este comunicată utilizatorilor pe suport de hârtie, dimensiunea va fi cel puţin egală cu standardul A4, iar conţinutul va fi scris în mod obligatoriu cu caractere de cel puţin 12p. Notificarea trebuie să fie separată de orice alt document transmis. Pentru notificările transmise prin poşta electronică sau prin contul de client, fişierul electronic care conţine notificarea trebuie să fie separat de orice alt fişier electronic şi să poarte o denumire sugestivă.
În acelaşi timp, subiectul mesajului trimis prin intermediul poştei electronice sau al mesajului de avertizare cu privire la existenţa notificării în contul de client trebuie să reflecte, în mod clar, faptul că este vorba despre o modificare unilaterală a contractului. Atunci când notificarea comunicată utilizatorilor prin SMS conţine un link care face trimitere către un document de pe pagina de internet proprie a furnizorului, aceasta trebuie să respecte, cumulativ, următoarele cerinţe:
- textul notificării trebuie să includă cel puţin informaţia referitoare la intenţia modificării unilaterale a contractului şi să indice principalele elemente care fac obiectul modificării;
- documentul la care face trimitere link-ul menţionat în SMS trebuie să fie un fişier cu extensia “.pdf” şi să fie datat şi validat prin semnătura electronică calificată a unui reprezentant al furnizorului. Acest document nu va putea fi modificat ulterior fără înştiinţarea abonatului şi va putea fi accesat/descărcat cel puţin pe durata de valabilitate a modificărilor propuse prin notificare”, notează sursa citată.
Nu în ultimul rând, autoritatea subliniază faptul că, în cazul serviciilor furnizate pe bază de abonament, la momentul încheierii contractului, utilizatorul optează, prin intermediul unei clauze contractuale, pentru transmiterea notificării în format letric sau electronic, dar opţiunea poate fi modificată prin acordul părţilor pe parcursul derulării contractului.
În ceea ce privește mecanismele prin care îți poți închide contractul cu Digi RCS RDS, Vodafone sau Orange, mai multe opțiuni vor fi puse la dispoziție de către furnizorul de servicii, conform ANCOM: apel telefonic la numărul indicat în notificare, scrisoare transmisă la adresa indicată în notificare, o modalitate de contact în mediul online/electronic/digital indicată în notificare cu asigurarea şi transmiterea dovezii înregistrării solicitării, denunţare scrisă depusă în orice unitate în care furnizorul îşi desfăşoară activitatea în permanenţă sau în mod obişnuit, cerere de portare/transfer formulată în termen de 30 de zile de la data comunicării notificării.
ANCOM poate lua măsuri în cazul în care furnizorii modifică puncte din contractele încheiate cu utilizatorii finali fără a transmite notificarea privind intenţia de a modifica unilateral contractul, dacă nu respectă condiţiile privind formatul şi conţinutul notificării sau dacă, în urma transmiterii acesteia, nu oferă utilizatorilor dreptul de a denunţa contractul, în condiţiile impuse de lege.