Românii și cumpărăturile online: câți au adoptat comerțul de pe internet, ce obișnuiesc să cumpere
Românii se împacă de mult timp cu cumpărăturile pe internet, dar pandemia a accelerat semnificativ adopția acestor mijloace de achiziție prin mijloace online. Un nou studiu asociază niște cifre exacte obiceiurilor pe care le au conaționalii noștri atunci când vine vorba de shopping.
Piața de eCommerce din România este un jucător din ce în ce mai important la nivelul Europei de Sud-Est și se bucură de o creștere anuală semnificativ mai rapidă decât media globală. Este vorba de un salt anual de 16,6% și se estimează că, până în 2025, va atinge pragul de 10 miliarde de euro. Tot în următorii doi ani, va ajunge să fie folosit de 54% dintre locuitorii țării, după cum se arată într-o analiză eBook eCommerce Growth Strategies, citată de Agerpres.
Viitorul comerțului românesc, online
Comerțul electronic din România se va reflecta într-o valoare de 7 miliarde de euro înainte de finele acestui an, iar conform analiștilor, ar trebui să ajungă la aproximativ 12 miliarde de euro până în 2027. La această oră, volumele menționate sunt generate de aproximativ 100 de magazine online care se bucură de aproximativ 1000 de comenzi pe zi, valoare care ar trebui să se tripleze în doar câțiva ani.
“Având toate motivele să se dezvolte accelerat, piaţa de ecommerce din România va înregistra creşteri anuale mai mari decât media globală, care este de 10%. Pătrunderea internetului în aproape toate zonele din ţară, alături de infrastructura modernă a tehnologiilor şi simplificarea procesului de achiziţie online determină tot mai mulţi români să comande online, inclusiv în mediul rural, renunţând la achiziţiile din magazine fizice.
Astfel, piaţa de ecommerce a generat un venit mediu per utilizator de peste 484 euro în 2022 la nivel local, care, până în 2027, va creşte la aproape 900 euro per utilizator. Prin urmare, în următorii ani, România va deveni un reper pe harta regională a ecommerce-ului”, a declarat Daniel Slăvenie, CEO&Partner Limitless Agency.
Potrivit eBook eCommerce Growth Strategies, numărul utilizatorilor de comerţ electronic ar urma să crească la 10,6 milioane până în 2025, reprezentând aproape 54% din populaţia României, şi la peste 11 milioane de utilizatori până în 2027. În prezent, în România, doar 45% dintre români comandă online, deşi rata de penetrare a Internetului este de peste 90%. Comparativ, în ţările nordice procentul celor care comandă online ajunge şi la 95%.
Ca o oglindă a regiunilor din țară în care se învârt banii, este important de reținut că, în 2022, cele mai multe dintre comenzile online s-au realizat în București și Ilfov, aproximativ 58,3% din total, mulți dintre ei efectuând comenzi în ultimele trei luni. Dincolo de capitală însă, restul comenzilor s-au efectuat în centru și nord-vest.
Aproape 50% dintre românii care comandă online plasează două comenzi în 3 luni şi doar 12% comandă de până la 6 ori pe lună. De asemenea, 49% dintre români plătesc mai mult pentru un brand pe care îl ştiu, iar 57% plătesc mai mult pentru un produs eco-friendly.
Ce cumpără românii de pe internet, cum plătesc
În 2022, banii cheltuiți de români pe comenzi online au fost distribuiți după cum urmează: Fashion – 2,63 miliarde euro (46% din piaţa de ecommerce); Electronice – 1,1 miliarde euro (19% din piaţa de ecommerce); Îngrijirea personală şi a casei – 885 milioane euro (15% din piaţa de ecommerce); Jucării, hobby, bricolaj – 590 milioane euro (10% din piaţa de ecommerce); Mâncare – 146 milioane euro (2,6% din piaţa de ecommerce); Mobilă -125 milioane euro (2,2% din piaţa de ecommerce); Muzică, filme, jocuri – 88,9 milioane euro (1,5% din piaţa de ecommerce); Băuturi – 32,1 milioane euro (0,5% din piaţa de ecommerce).
Dincolo de magazinele locale, din România, aproximativ 21% dintre români efectuează comenzi și din afara țării. De exemplu, o treime dintre români preferă să cumpere online din magazinele din China (27%), statele membre UE (23%) şi SUA (4%).
În ceea ce priveşte metoda preferată de plată, în continuare plata ramburs este cea mai folosită (31%), urmată de plata online prin card de debit sau credit (26%), portofel digital şi mobil (23%), transfer bancar (19%) şi alte metode, conform Economedia.ro.