România, țara kilometrilor ipotetici de autostradă. Planurile pe 2024 te dau pe spate, peste 800 km ”în execuție”
:format(webp):quality(80)/https://playtech.ro/wp-content/uploads/2023/12/Autostrazi-romania-proiect-800x457.jpg)
Probabil pentru a fura startul campaniei electorale de anul viitor, ministrul Transporturilor a început să se laude cu proiectele de infrastructură pe 2024. Dacă ajungi să-l crezi pe Sorin Grindeanu, anul viitor vom avea sute de kilometri noi de autostradă deschiși circulației.
La finalul lunii septembrie, România depășea borna de 1.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, după 33 de ani de la Revoluție. În condiții ideale, ar avea nevoie de aproximativ 3.000 de kilometri pentru o rețea rutieră modernă, raportat la suprafața țării. Fără să surprindă pe nimeni, aproape toate țările din Europa stau mai bine la acest capitol. Ungaria, de exemplu, are peste 1.800 de kilometri de autostradă la o populație și suprafață de aproximativ două ori mai mici.
În orice caz, ”ne lăudăm” cu o medie de aproximativ 27 de kilometri pe an, cu mențiunea foarte importantă că 117 kilometri au fost construiți în comunism, 96 kilometri între București și Pitești, respectiv 17 kilometri din autostrada Soarelui. În 2023, deși Sorin Grindeanu se bătea cu pumnul în piept că vom avea aproximativ 100 de kilometri noi de autostradă și drumuri express, o analiză Wall-Street.ro din 1 decembrie 2023 confirmă doar 24 de kilometri reali suplimentari. Acestora li se mai adaugă 8,5 până la 32,5 kilometri, doar că cei din urmă sunt ”de vitrină”, nu se pot circula.
Fantezia celor 150 de kilometri noi de autostradă deschiși în 2024
Ministerul Transporturilor, în frunte cu social – democratul Sorin Grindeanu, pentru 2024 are un buget aprobat de peste 30 de miliarde de lei cu 20 de miliarde din finanțare europeană. La momentul de față, se află în execuție aproximativ 816 kilometri de autostradă și drumuri express, în diferite etape ale lucrărilor. Din toți aceștia, pe 2024, ministrul este optimist că, într-o lume ideală, vor fi deschiși circulației aproximativ 150 de kilometri noi. Am explicat mai sus de ce este complet nerealistă și, probabil, imposibilă materializarea acestei fantezii.
Dincolo de autostrăzi și drumuri express, ministrul are planuri ambițioase și pentru CFR Infrastructură, unde sunt semnate cele 8 mari contracte PNRR pentru M 100 Caransebeș-Timișoara-Arad și M 300 Cluj -Oradea, iar pentru electrificare sunt propuse liniile Constanța-Mangalia, Videle-Giurgiu și M 500 Vicșani-Frontieră Ucraina.
Ce se întâmplă cu infrastructura românească în 2024, în teorie
,,Valoarea totală a bugetului de investiții din fonduri europene este de 20 de miliarde lei, o creștere cu 29 % față de 2023. Vorbim despre fonduri prin PNRR, CEF (Connectig Europe Facility) și Programul Transport 2021-2027 din care cofinanțarea de la Bugetul de Stat este de 12 milairde lei. Anul viitor avem în execuție proiecte în valoare totală de 81 miliarde lei.
La anul, pe drumuri de mare viteză, autostrăzi și drumuri de mare viteză, în execuție sunt 816 kilometri cu o valoare totală de 55 miliarde lei. Pe calea ferată, 440 de kilometri, modernizare și electrificare. Și mai adaug un punct, achizitie trenuri noi, 131 trenuri noi în valoare de 5 miliarde lei” a transmis Sorin Grindeanu. Ca o notă de subsol, tot vizavi de CFR, prin Fondul de Modernizare ar urma să fie cumpărate alte 60 de trenuri noi cu o valoare de 2,5 miliarde de lei.