România, țara celor 1.000 de kilometri de autostradă: când se împlinește visul de o viață al românilor, cât mai avem de așteptat
Lipsa infrastructurii rutiere de calitate de pe meleaguri mioritice este o problemă foarte arzătoare atât pentru siguranța participanților la trafic, cât și pentru posibilitățile de investiții în România. Din fericire, se fac progrese. În mod regretabil, acestea sunt incredibil de lente.
Cu un pic de noroc, dacă totul merge bine, România va depăși pragul psihologic de 1000 de kilometri funcționali de autostradă în această toamnă. Această realizare va fi posibilă prin lotul Nurol de pe Autostrada Transilvania, ce pare să fie prima inaugurare de autostradă din 2023. Mai în detaliu, lotul Nușfalău – Suplacu de Barcău, cu o lungime totală de 14 kilometri, este finalizat în proporție de 90% și ar putea fi inaugurat în septembrie, cu o singură condiție foarte importantă, dacă se rezolvă rapid descărcarea provizorie de la Marca. Am vorbit mai mult despre acea situație particulară aici – România, raiul autostrăzilor pe hârtie: toți șoferii trebuie să știe, de la autostrada ”muzeu” până la loturi amânate și întârziate
Cum se construiesc autostrăzile din România
Lotul 2 din Autostrada A0 Sud (16Km) este de asemenea într-un stadiu destul de avansat, aflându-se la aproximativ 80% din execuție. Rămâne să vedem dacă Alsim Alarko, constructorul din spatele acestui proiect, va alege să deschidă în câteva săptămâni 10 – 11 kilometri între DN 6 Bragadiru și DN 5 Jilava. Nu de alta, dar întregul lor 2, până la Vidra (Berceni) este condiționat de mobilizarea constructorului pe Lotul 1, conform Economedia.ro.
Ca referință, contractul pentru lotul Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,55 km) a fost semnat cu Nurol în septembrie 2020 pentru 384 milioane de lei, o durată de proiectare de 6 luni și 18 pentru execuție. Lotul include 13 pasaje și poduri, nodul rutier de la Nușfalău și o parcare de scurtă durată. Lucrările au început în iulie 2021 (Autorizație de Construire parțială). Constructorul Nurol a avansat luna septembrie pentru deschiderea circulației, potrivit informațiilor care completează clipul de pe YouTube disponibil mai jos. Tot până la sfârșitul anului, în decembrie probabil va fi deschis și lotul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești.
Una peste alta, la momentul de față, România are în momentul de față o rețea de autostrăzi de 995 kilometri, urmând ca borna de 1000 de kilometri să fie atinsă și depășită în toamnă. În ceea ce privește cea mai sigură autostradă ce urmează să-și deschidă porțile în 2024, vorbim de lotul Zimbor – Poarta Sălajului, aflat în prezent la aproximativ 30%.