Războiul subvențiilor pentru mașini electrice dintre Europa, SUA și China face victime colaterale: ce se întâmplă cu Dacia Spring
Președintele Emmanuel Macron spune că subvențiile pentru vehicule electrice ar trebui rezervate pentru mașinile și bateriile fabricate cu o amprentă mică de carbon, excluzând efectiv multe mărci chineze.
Guvernul francez încearcă să limiteze stimulentele pentru cumpărarea de noi vehicule complet electrice la cele construite în Europa, a spus președintele Emmanuel Macon, parte a unui pachet de stimulente de afaceri ecologice menite să stimuleze competitivitatea Franței.
Vehiculele electrice vândute în Franța sunt eligibile pentru un credit de 5.000 de euro (5.500 de dolari), cu condiția ca prețul lor maxim să fie sub 47.000 de euro și greutatea lor să fie sub 2,4 tone. Tesla a redus recent prețul sedanului său Model 3 și al SUV-ului Model Y pentru a le face eligibile, stârnind critici de la contribuabilii francezi că aceștia subvenționează mărcile străine.
Conform propunerii lui Macron, creditul pentru vehicule electrice ar fi rezervat mașinilor care au o amprentă scăzută de carbon, ceea ce înseamnă că ele și bateriile lor sunt construite cu energie durabilă. Acest lucru ar exclude în mare măsură producătorii de automobile chinezi, care au făcut recent incursiuni cu vehiculele electrice cu costuri mai mici, în special de la marca MG a SAIC.
Cum este afectată Dacia
Minimașina electrică cu baterie Spring de la marca Renault Dacia câștigă clienți și în Europa. Este importată din China.
„Vom susține bateriile și vehiculele fabricate în Europa pentru că amprenta lor de carbon este bună; nu vom folosi banii contribuabililor francezi pentru a stimula industria non-europeană”, a spus Macron, adăugând că propunerea nu a echivalat cu „protecţionism.”
Producătorii de automobile care produc în Europa caută modalități de a-și decarboniza lanțurile de producție și de aprovizionare înainte de obiectivul UE pentru 2050 de neutralitate carbon.
Guvernul lui Macron vrea să stimuleze investițiile în tehnologii ecologice, astfel încât Franța să poată concura cu companiile americane, susținute de Legea de reducere a inflației (IRA) de 430 de miliarde de dolari a administrației Biden, care include subvenții fiscale majore pentru a reduce emisiile de carbon, pentru a stimula producția și producția internă.
Așa-numitul proiect de lege privind industria verde va fi înaintat parlamentarilor marți și va fi inclus în bugetul pentru 2024. Administrația Macron spune că va genera investiții de 20 de miliarde de euro și va genera zeci de mii de locuri de muncă.
„Acest cadru de finanțare ar trebui să ne ajute să concuram cu IRA al americanilor”, a spus Macron în timp ce a subliniat măsurile pentru a inversa declinul industrial pe termen lung al Franței.
Măsura ar acoperi cheltuielile de capital ale companiilor pentru 25% până la 40% din investițiile lor în instalații de energie eoliană și solară, pompe de căldură și baterii, au spus oficialii președinției.