Planul european pentru interzicerea mașinilor cu benzină: e-combustibilul pare să fie alternativa ”perfectă”, de ce e mai bun
Germania se opune unei propuneri de interzicere a UE asupra vânzărilor de mașini care emit CO2 în 2035, considerând că e-combustibilul oferă o alternativă la electrificare.
Germania a declarat o opoziție de ultim moment față de o lege emblematică a Uniunii Europene de a pune capăt vânzărilor de mașini care emit CO2 în 2035, cerând să fie permise vânzările de mașini noi cu motoare cu ardere internă după acea dată dacă funcționează cu combustibili electronici.
Legislația UE ar impune ca toate mașinile noi vândute din 2035 să aibă emisii zero de CO2, făcând efectiv imposibilă vânzarea de mașini noi alimentate cu combustibili fosili.
Regulile – pe care Germania le-a susținut anterior, alături de majoritatea țărilor UE și a parlamentarilor – nu ar interzice motoarele cu ardere internă.
Dar legea este văzută ca un ton de moarte pentru tehnologie din cauza lipsei de opțiuni care ar putea permite mașinilor ICE să funcționeze fără a produce CO2.
Ce este e-combustibilul?
Combustibilii electronici, cum ar fi e-kerosenul, e-metanul sau e-metanolul, sunt obținuți prin sintetizarea emisiilor de CO2 captate și a hidrogenului produs folosind electricitate regenerabilă sau fără CO2.
Combustibilii eliberează CO2 în atmosferă atunci când sunt arși într-un motor. Dar ideea este că acele emisii sunt egale cu cantitatea extrasă din atmosferă pentru a produce combustibil – făcându-l neutru din punct de vedere al CO2.
Germania și Italia doresc asigurări mai clare din partea UE că vânzările de mașini noi ICE pot continua și după 2035, dacă funcționează cu combustibili neutri în CO2.
Cine produce e-combustibilul?
Cei mai mari producători auto pariază pe vehiculele electrice cu baterii – o tehnologie care este deja disponibilă pe scară largă – ca principală cale de reducere a emisiilor de CO2 de la mașinile de pasageri.
Dar furnizorii și companiile petroliere apără e-combustibilii, precum și un număr de producători de automobile care nu vor ca vehiculele lor să fie îngreunate de baterii grele.
Combustibilii electronici nu sunt încă produși la scară. Prima uzină comercială din lume a fost deschisă în Chile în 2021, susținută de Porsche și cu scopul de a produce 550 de milioane de litri pe an.
Alte fabrici planificate includ Norsk e-Fuel în Norvegia, care urmează să înceapă producția în 2024, cu accent pe combustibil pentru aviație.
Poate e-combustibilul să transforme piața?
Combustibilii electronici pot fi utilizați în vehiculele ICE de astăzi și transportați prin rețelele logistice existente pe combustibili fosili – o veste bună pentru furnizorii producătorilor de componente auto ICE și companiile care transportă benzină și motorină.
Susținătorii susțin că e-carburanții oferă o cale de reducere a emisiilor de CO2 ale flotei noastre de autoturisme existente, fără a înlocui fiecare vehicul cu unul electric.
Criticii subliniază că fabricarea de e-combustibili este foarte costisitoare și consumatoare de energie.
Utilizarea e-combustibililor într-o mașină ICE necesită de aproximativ cinci ori mai multă energie electrică regenerabilă decât rularea unui vehicul complet electric, potrivit unui articol din 2021 din jurnalul Nature Climate Change.
Chiar și susținătorii susțin că Europa nu va avea suficientă energie regenerabilă de rezervă pentru a produce e-combustibili la scară și va trebui să o importe din alte regiuni.
Unii factori de decizie politică susțin, de asemenea, că e-carburanții ar trebui rezervați sectoarelor greu de decarbonizat, cum ar fi transportul maritim și aviația – care, spre deosebire de mașinile de pasageri, nu pot funcționa cu ușurință cu baterii electrice.
Ce urmează pentru legislația UE?
Cu câteva zile înainte de votul final asupra legii UE, care era programat pentru 7 martie, ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing, a pus sub semnul întrebării sprijinul Germaniei pentru aceasta, surprinzând factorii de decizie, inclusiv ministerul mediului condus de Verzi.
Membrul Partidului Liber Democrat Wissing a spus că utilizarea combustibililor electronici ar trebui să rămână posibilă după 2035, iar o propunere promisă a Comisiei Europene în acest sens încă lipsește.
Legea UE prevede că Comisia va face o propunere privind modul în care vehiculele care funcționează cu combustibili neutri în CO2 pot fi vândute după 2035, dacă acest lucru respectă obiectivele climatice. Ministerul Transporturilor din Germania vrea însă asigurări mai clare.
Mișcarea de ultimă oră a Berlinului i-a înfuriat pe unii parlamentari și diplomați ai UE, care avertizează că permiterea unei țări să torpileze o lege deja convenită ar pune în pericol alte acorduri negociate cu atenție privind politicile UE.
Deocamdată, viitorul uneia dintre politicile de bază ale Europei privind schimbările climatice este incert.
Dacă guvernul de coaliție al Germaniei nu poate conveni asupra unei poziții cu privire la lege, va trebui să se abțină la votul UE. Italia și-a exprimat deja opoziția, alături de țări precum Polonia – ridicând posibilitatea unui sprijin suficient pentru a bloca legea.
Oficialii UE se grăbesc să găsească o soluție. Comisia Europeană a declarat pe 6 martie că este în discuții „la toate nivelurile” pentru încheierea legii cât mai curând posibil.
Ce vor companiile?
Furnizorii mari din Germania, cum ar fi Bosch, ZF și Mahle, sunt membri ai eFuel Alliance, un grup de lobby al industriei, la fel ca marii companii de petrol și gaze de la ExxonMobil la Repsol.
Producătorii de automobile precum Porsche și Mazda susțin în general această tehnologie. Porsche deține o participație în producătorul de e-combustibil HIF Global și este singurul cumpărător de combustibil din proiectul său pilot din Chile.
BMW a investit 12,5 milioane de dolari în startup-ul de e-fuel Prometheus Fuels, în timp ce a investit miliarde în tehnologia electrică a bateriei.
Alți producători de automobile, inclusiv Volkswagen Group și Mercedes-Benz, au precizat, între timp, că pariază pe vehiculele electrice pentru decarbonizare.