Piața imobiliară din România, în cădere liberă, scădere de 43% într-un an: ce se întâmplă cu apartamentele, casele
Piața imobiliară din România este susținută cu investiții fabuloase pe partea de construcții noi, renovări, restaurări. Din păcate, în momentul în care volumul tranzacțiilor s-a dus în cap, era doar o chestiune de timp până când să se întâmple același lucru și cu investițiile.
Cu nu mai puțin de 43% a scăzut în prima jumătate a acestui an volumul investițiilor, comparativ cu aceeași perioadă din 2022. La momentul de față, vorbim de 183,8 milioane de euro. Singurul sector care a crescut, dar nu poate salva o întreagă piață, este retail-ul. Practic, s-au construit cu 7% mai multe magazine, mall-uri și alte locații de shopping, până la aproximativ 39 milioane de euro. După retail la 21% din piață, urmează zona industrială – 33% și birouri – 29%. Hotelurile își păstrează poziția a patra în clasament până la aproximativ 17%, conform celor mai recente date CBRE citate de Economedia.ro. Ca sursă a investițiilor, pe lângă români, sume fabuloase au venit de la cehi – 33% versus 32% din piață.
Dependența românilor de shopping salvează piața imobiliară
La momentul de față, s-a ajuns la un stoc total de spații moderne de retail care ajunge la 4,15 milioane de metri pătrați. Din această valoare, 39% sunt ocupate de parcuri de retail.
„Piața spațiilor de retail se află într-un proces de transformare început în 2020, iar în prezent observăm o tendință continuă de echilibrare între formatele specializate și cele tradiționale. Centrele de dimensiuni mici și medii, dar cu o acoperire mai bună la nivel de regiuni, devin formate preferate de către investitori sau dezvoltatori. Aceast lucru nu înseamnă că mallurile nu se bucură de succes în continure, de vânzări extraordinare, fiind în topul preferințelor consumatorilor, însă pentru a construi un mall de la zero este nevoie de resurse mult mai mari, atât financiare, cât și know-how. O atenție deosebită este acordată și reglementărilor ESG, iar amprentele mai reduse de carbon și abordarea mai sustenabilă sunt folosite ca factori diferențiatori, mai ales că în prezent consumatorii sunt mult mai conștienți și mai atenți la efectele asupra mediului”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Pe partea de rezidențial, panta descendentă nu a fost niciodată mai evidentă. Tranzacțiile, autorizațiile de construire, cerea, oferta, proiectele de locuințe, toate se duc în jos. În funcție de regiunea României, numărul de achiziții de locuințe a scăzut și cu 35% – 40% în prima jumătate a anului.