Orașele care stau cel mai bine la capitolul legături aeriene. Capitala europeană de unde poți zbura oriunde în lume
Companiile aeriene low-cost Wizz Air și Ryanair sunt principala opțiune pentru călătoriile aeriene către și dinspre Europa. După căderea fără precedent a cererii de călătorii aeriene cauzată de pandemia COVID-19, sectorul de aviație global înregistrează o revenire semnificativă.
Orașele cu cele mai bune legături aeriene
Impulsionat în principal de călătorii de vacanță, traficul global al aviației a fost de aproximativ 91% din nivelurile pre-COVID în prima jumătate a acestui an, conform unui studiu realizat de ING. În Europa, traficul a fost puțin mai mare, ajungând la 92% din nivelurile pre-COVID, scrie emerging-europe.
Se estimează că această creștere va încetini începând cu anul 2024, deoarece deficitul de capacitate în aviație se îngustează rapid odată cu revenirea pasagerilor.
Presiunea asupra capacității crește, în timp ce companiile aeriene se confruntă cu întârzieri în livrarea aeronavelor nou comandate. Acești factori vor influența prețurile, determinând creșterea costului biletelor de avion.
În Europa emergentă, cel mai mare operator din regiune, Wizz Air, se așteaptă să revină la profit în anul financiar 2023-2024, cu o sumă cuprinsă între 350 și 450 de milioane de euro. În anul financiar 2022-2023, a înregistrat pierderi de peste 500 de milioane de euro.
„Cererea pentru serviciile noastre rămâne foarte puternică pe întregul nostru rețea, în special în piețele tradiționale CEE, unde ne-am extins”, a declarat șeful companiei aeriene, József Váradi, în luna trecută.
Wizz Air este acum cea mai mare companie aeriană în cinci dintre cele 23 de capitale ale regiunii. Acoperirea companiei aeriene este atât de mare în orașe precum, București, încât din cele 120 de destinații deservite de zboruri directe de pe cele două aeroporturi ale orașului, Wizz Air zboară către 68 – mai mult decât dublul numărului de destinații deservite de Tarom.
Al doilea cel mai mare operator din regiune, Ryanair – cea mai mare companie aeriană în patru dintre capitalele regiunii și în câteva orașe secundare – a anunțat săptămâna trecută că va „reveni în forță” în Ucraina odată ce spațiul aerian al țării va fi redeschis pentru aviația comercială.
Capitala estoniană Tallinn are o conexiune slabă, fiind deservită de doar 40 de zboruri directe, mult mai puține decât vecinii săi din regiunea Baltică. Riga, în Letonia, poate fi accesată din peste 100 de orașe datorită rețelei vaste a companiei aeriene letonă Air Baltic, în timp ce Vilnius, în Lituania, este deservit de 60 de zboruri directe.
Cu toate acestea, Tallinn se remarcă prin conexiunile sale mai slabe comparativ cu capitala cel mai slab conectată din regiune, Ljubljana.
Deservit de zboruri către și dinspre doar 23 de orașe, capitala Sloveniei are mai puține zboruri decât Sarajevo, în Bosnia și Herțegovina (24), și chiar decât capitala Kosovo, Prishtina (26).
Cel mai bine conectat oraș din regiune
Nesurprinzător, Varșovia este cel mai bine conectat oraș din regiune, având zboruri directe către 151 de destinații din 56 de țări din întreaga lume. Poate fi considerat singurul aeroport cu adevărat global din regiune, aeroportul Chopin din Varșovia oferind zboruri către Los Angeles, New York, Chicago, Miami, Toronto, Seoul, Beijing, Tokyo, New Delhi și Mumbai.
LOT, compania aeriană națională a Poloniei, a făcut din călătoriile pe distanțe lungi un element cheie al strategiei sale în ultimii ani. Ca urmare, a fost afectată în mod deosebit de epidemia de COVID-19, înregistrând pierderi de peste un miliard de złoți (moneda poloneză) în 2020 și 2021. Pe 6 iulie, însă, a anunțat că a înregistrat un profit de 113,7 złoți (25,53 milioane de euro) în 2022.
De asemenea, a anunțat luna aceasta că va începe un zbor direct săptămânal de la Wrocław la Seoul în noiembrie, completând cele patru zboruri directe pe săptămână către capitala Coreei de Sud din Varșovia.
Totodată, scrie publicația, capitala armeană Yerevan a devenit poarta Moscovei către lume începând cu impunerea interdicției la nivelul UE asupra companiilor aeriene rusești, puțin timp după invazia Rusiei în Ucraina.
Aeroporturile Moscovei și Yerevan sunt conectate în prezent printr-un număr de 633 de zboruri pe lună.