22 sept. 2023 | 15:42

O nouă specie de dinozauri a fost descoperită de cercetători. Când au trăit, dimensiunea surprinzătoare pe care o aveau

O nouă specie de dinozaur a fost descoperită pe Isle of Wight, o insulă din apropierea coastei de sud a Marii Britanii. Pe numele său științific Vectidromeus insularis, dinozaurul avea o dimensiune surprinzătoare pentru imaginea pe care o avem despre aceste animale. Este cel de-al doilea membru al acestei familii de dinozauri care a fost găsit pe insula aflată în Canalul Mânecii.

O nouă specie de dinozauri a fost descoperită de cercetători

Fosilele unui dinozaur de mărimea unei găini au fost descoperite pe Isle of Wright, ceea ce reprezintă încă o dovadă a faptului că Europa avea propria familie de mici ierbivore, ce era deosebită de cele din Asia și America de Nord.

Vectidromeus este un membru al familiei Hypsilophodontidae, ce era compusă din dinozauri mici, bipezi și care mâncau plante. Ei au trăit cu aproximativ 125 de milioane de ani în urmă.

Deși noua fosilă este destul de mică, se presupune că aparține unui pui, ceea ce înseamnă că adulții speciei aveau, totuși, o talie ceva mai mare decât sugerează exemplarele găsite până acum.

Specia nouă de dinozauri se poate lăuda cu câțiva contemporani legendari. Vectidromeus ar fi trăit în jurul pădurilor din perioada Cretacicului inferior, laolaltă cu T. Rex timpurii, spinozauri și iguanodoni.

Dar, de asemenea, are și rude faimoase ce au fost importante nu doar pentru istoria paleontologiei, ci pentru istoria științei, în general.

Când au trăit, dimensiunea surprinzătoare pe care o aveau

Astfel, Vectidromeus este înrudit strâns cu Hypsilophodon foxii, ce a fost descoperit tot pe Isle of Wight. În timpul secolului al XIX-lea, Hypsilophodon a fost printre primii dinozauri care au putut fi descriși, datorită faptului că rămășițele sale au fost descoperite relativ întregi. Ca și noua sa rudă, Hypsilophodon avea o talie redusă și subțire și membre posterioare asemănătoare păsărilor.

Aceste trăsături au făcut din această familie foarte importantă pentru oamenii de știință interesați de evoluția speciilor. Astfel, biologul britanic din epoca Victoriană, Thomas Henry Huxley, supranumit „buldogul lui Darwin”, a folosit fosilele unui Hypsilophodon pentru a demonstra că păsările au evoluat din dinozauri.

Chiar dacă atât Hypsilophodon, cât și Vectidromeus au fost descoperiți pe aceeași insulă ei nu au trăit în aceeași perioadă. Fosilele primului au fost recuperate de pe stâncile înalte ale insulei, ceea ce sugerează că este cu 2-3 milioane de ani mai „tânăr” decât Vectidromeus.

„Paleontologii lucrează pe Isle of Wright de peste un secol, iar aceste fosile au jucat un rol major în istoria paleontologiei vertebratelor”, a spus Dr. Nicholas Longrich, de la Centrul Milner pentru Evoluție al Universității din Bath, într-o declarație.

„Dar încă facem descoperiri noi despre dinozauri, pe măsură ce eroziunea produsă de mare scoate la iveală noi fosile din locurile în care zăceau în stânci”, a mai adăugat el.

Motivul pentru care specii noi de dinozauri tot apar pe Isle of Wight este acela că stratificarea cretacică este extrem de groasă – sute de metri grosime – și poate acoperi mai multe milioane de ani.

Deși oamenii de știință nu s-au pus de acord în privința vechimii fosilelor găsite pe insulă, este posibil ca ele să provină din ecosisteme diferite, fiecare cu propriul set de specii.

- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996 - Redactor Playtech din 23 iunie 2021 - Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06. 2021 - Redactor, ... vezi toate articolele