28 sept. 2023 | 10:25

Nu doar Dacia Spring este sancționată: Tesla, Renault și BMW suferă și ele din cauza deciziei UE

ACTUALITATE
Nu doar Dacia Spring este sancționată: Tesla, Renault și BMW suferă și ele din cauza deciziei UE

Tesla, Renault și BMW exportă în Europa mașini electrice construite în China.

Tesla și producătorii de automobile europeni care exportă din China în Uniunea Europeană vor face parte din ancheta blocului pentru a stabili dacă industria vehiculelor electrice din țară primește subvenții neloiale, a raportat Financial Times, citând cel mai înalt oficial comercial de la Bruxelles.

Comisia Europeană a lansat o investigație pentru a stabili dacă să impună tarife punitive pentru a proteja producătorii din UE împotriva importurilor mai ieftine de vehicule electrice din China despre care spune că beneficiază de subvenții de stat.

Vicepreședintele executiv al UE, Valdis Dombrovskis, a spus că ancheta nu se limitează la vehiculele electrice de la mărci chineze.

„Pot fi și vehicule ale altor producători dacă primesc subvenții pentru producție”, a spus Dombrovskis pentru Financial Times.

Tesla exportă Model 3 în Europa de la fabrica sa din Shanghai, Renault exportă Dacia Spring EV în Europa din China, BMW exportă iX3 EV construit în China în Europa și unele modele Volvo, precum și modelele Polestar vândute în Europa sunt construite în China.

În timpul strângerii de dovezi care a precipitat luna aceasta anunțul UE a anchetei sale antisubvenții asupra vehiculelor electrice chinezești, Tesla s-a numărat printre companiile care probabil au beneficiat, au declarat surse pentru Bloomberg.

Scopul investigației UE va fi acela de a determina dacă și în ce măsură China a subvenționat Tesla și producătorii autohtoni, inclusiv BYD, SAIC Motor și Nio, și de a lua orice contramăsuri necesare pentru a stabili condițiile de concurență echitabile pentru industria UE.

Tesla a început să exporte sedanuri Model 3 construite în fabrica sa din Shanghai la sfârșitul anului 2020, la mai puțin de un an după ce a început producția la prima sa fabrică de mașini din afara SUA. Până în iulie 2021, Tesla s-a referit la instalație ca fiind principalul centru de export de vehicule.

În primele șapte luni, Tesla a vândut aproximativ 93.700 de vehicule fabricate în China în Europa de Vest, reprezentând aproximativ 47% din livrările sale totale, potrivit Schmidt Automotive Research. Următorul cel mai mare exportator de vehicule electrice din China în Europa a fost MG al SAIC, cu aproximativ 57.500 de înmatriculări.

Tesla, marele perdant

Tesla s-a bucurat de avantaje în China pe care alte companii internaționale s-au străduit să le obțină, cea mai notabilă fiind binecuvântarea guvernului chinez de a deține în totalitate operațiunile sale interne, mai degrabă decât de a împărți custodia cu un partener local de asociere mixtă.

Scutiri de taxe, împrumuturi ieftine și alte forme de asistență au contribuit la transformarea Chinei în cea mai importantă piață a Tesla în afara S.U.A.

Acestea și alte forme de sprijin pe care China le oferă producătorilor autohtoni, inclusiv credite de la bănci de stat, provizioane de capital din fondurile de investiții de stat și provizii de teren și energie electrică, intră acum sub controlul UE. Producătorii de automobile chinezi beneficiază, de asemenea, de subvenții în sectoarele conexe de-a lungul lanțului valoric, inclusiv bateriile și software-ul.

Ancheta UE are potențialul de a remodela competivitatea în Europa, a doua cea mai mare piață de vehicule electrice din lume, după China.

Ambele părți au motive ample să procedeze cu atenție: în timp ce UE riscă să-și expună producătorii la potențiale represalii, blocul este cea mai atractivă destinație de export pentru companiile chineze pline de capacitate de producție în exces.

Probleme și pentru BMW și Renault

BMW și Renault operează joint-ventures cu producători chinezi. Un purtător de cuvânt al BMW nu a răspuns imediat solicitărilor de comentarii, iar un reprezentant de la Renault nu a avut niciun comentariu imediat.

După ce a strâns dovezile inițiale care au stat la baza lansării anchetei, UE caută acum să se consulte cu autoritățile relevante – inclusiv din China – și cu companiile pentru a determina măsura în care subvențiile ar putea subcota producătorii din UE, dacă este deloc.

În cercetările recente din alte sectoare, cum ar fi bicicletele electrice și cablurile de fibră optică, UE a descoperit marje de subvenție variind de la 4% la 17%, au spus oameni familiarizați cu descoperirile.

Orice avantaj este esențial în industria auto cu marjă scăzută, pe care Europa face din ce în ce mai mult presiune pentru a o electrifica, ca parte a inițiativelor sale mai ample Green Deal.

La începutul acestui an, UE a adoptat standarde care cer producătorilor să reducă cu 55% din emisiile de CO2 de la autoturismele noi până în 2030 și să permită vânzarea numai mașinilor cu emisii zero după 2035.