Noi modificări în Codul rutier: cum pot șoferii din România să rămână fără permis
Au fost făcute o serie de schimbări în Codul Rutier.
Una dintre cele mai interesante stipulează că un polițist rutier poate reține carnetul auto al unui șofer pentru 12 ore.
Codul Rutier a fost supus unor modificări care au intrat în vigoare începând cu data de 17 februatie 2023, iar toți șoferii trebuie să știe noile prevederi. Oamenii legii pot reține permisul de conducere ai conducătorilor auto pentru 12 ore într-o situație excepțională. Cei care refuză testarea privind alcoolemia sau prezența substanțelor psihoactive în organism ar putea rămâne fără carnetul auto pentru o perioadă de 12 ore.
Polițiștii pot face acest lucru doar dacă au probe sau indicii temeinice privind faptul că un șofer a consumat alcool sau substanțe psihoactive, iar aceste refuză să fie supus testării cu aparatele alcooltest sau drugtest. Dacă un polițist depistează astfel de situație, el poate dispune retragerea permisului auto „până la ora 8 a zilei următoare, dar nu mai puțin de 12 ore”, se precizează în art. 22, alin. 1 din Codul Rutier. Titularul permisului auto o să primească o dovadă înlocuitoare a carnetului de conducere, dar nu are dreptul de a se urca la volan.
Noile prevederi din Codul Rutier
Au fost introduse și alte reglementări în legătură cu acțiunea de retragere a permisului de conducere. În noul Regulament se precizează că reținerea carnetului de conducere presupune că titularului permisului îi este interzis să conducă atât autovehicule, cât și tractoare sau tramvaie. Cei care se află într-o situație de acest gen trebuie să știe că o să primească din partea agentului constatator dispoziția de retragere pe care vor fi înscrise atât data, ora și locul unde a fost încheiată, cât și datele polițistului. De asemenea, pe același act vot fi scrise și perioada retragerii și motivul.
Conducătorul auto o să primească și o dovadă înlocuitoare a permisului de conducere prin care va avea drept de circulație timp de 15 zile în cazul în care nu a respectat prioritatea de trecere, depășirea (dacă prin acestea au rezultat accidente soldate doar cu avarii materiale) sau circulația nejustificată pe banda de urgență a autostrăzilor, potrivit Avocatnet.ro.