16 aug. 2023 | 13:25

Micromașinile electrice sunt viitorul: de ce explodează acest segment auto

ACTUALITATE
Micromașinile electrice sunt viitorul: de ce explodează acest segment auto

Citroen, Opel și Fiat sunt deja acolo, iar alții vizează o prognoză de segment care va avea o valoare globală de 100 de miliarde de dolari până în 2030.

Declinul minicarului în Europa, combinat cu un număr mic de mașini mici de pe piață, care au costat mai puțin de 15.000 de euro a dat o nouă viață segmentului de micromașini.

Renault Twizy a avut nișa pentru sine de ani de zile, oferind un vehicul accesibil, cu patru roți, cu baterie, în primul rând tinerilor locuitori ai orașelor.

Familia de mărci Stellantis oferă acum trei micromașini cu propulsie electrică: Citroen Ami, Opel Rocks-e și Fiat Topolino. Modelele au o viteză maximă limitată la 45 km/h, iar vârsta minimă de conducere este de 14 ani în multe țări.

Pentru a ține pasul cu cererea, Stellantis investește în fabrica sa din Kenitra, Maroc, pentru a dubla producția de micromașini.

Ami, lansat pentru prima dată în 2020, și Rocks-e au fost un succes pentru Stellantis. Producția variantelor Citroen și Opel a totalizat aproximativ 20.000 de unități în 2022, cu adăugarea Topolino estimată să crească producția la 35.000 până la 40.000 de unități în acest an, conform Automotive News Europe.

Răspunsul Renault vine anul acesta odată cu sosirea lui Duo de la unitatea sa de servicii de mobilitate, Mobilize. Duo promite o gamă îmbunătățită, mai mult confort și opțional viteze maxime mai mari decât Twizy. Renault spune că poate construi până la 17.000 de Duo-uri pe an la fabrica sa din Tanger, Maroc.

Prețuri mici, dar încă mari

Aceste mișcări nu au trecut neobservate, deoarece se anticipează că segmentul global de micromașini va avea o valoare de 100 de miliarde de dolari până în 2030, potrivit unui raport recent al lui McKinsey.

Microcars oferă o nouă opțiune pentru vehicule de intrare, având în vedere că segmentul european de minimașini a fost abandonat de mărci precum Ford, Volkswagen și Opel. Drept urmare, mini-mașinile reprezintă acum doar 4,2% din totalul vânzărilor din regiune, în scădere de la peste 10% în 2010, creând o deschidere pentru micro-mașini, care au prețuri în prezent sub 12.000 EUR.

Principalele mărci europene nu sunt singurele interesate de nișă. Startupul israelian de vehicule electrice City Transformer preia precomenzi pentru CT-1, un vehicul cu două locuri, care își schimbă forma în valoare de 16.000 EUR, care are o viteză maximă de 90 km/h.

City Transform spune că CT-1 își poate extinde lățimea în timpul conducerii și apoi se poate micșora la un ampatament de 1 metru (de la 1,4 metri) pentru o mai bună manevrabilitate la viteze mai mici și la parcare.

Agilitatea este importantă, dar și mai important este accesibilitatea.

„Majoritatea vehiculelor electrice au încă prețuri peste bugetele multor oameni”, a spus analistul Gartner Pedro Pacheo.