Mașinile electrice continuă să cucerească Europa: datele care arată cât de importante sunt
Vânzările de mașini complet electrice au crescut cu 29 la sută în general, doar Italia a înregistrat un declin în rândul tuturor țărilor europene.
Înmatriculările de vehicule complet electrice au crescut cu 29%, până la 1,58 milioane, a declarat grupul industrial ACEA. În termeni absoluți, au fost înmatriculate încă 357.162 de vehicule noi cu baterie electrică (BEV). ACEA include UE, Regatul Unit și țările EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția) în cifrele sale.
Germania a reprezentat aproximativ o treime din acest câștig, deoarece vânzările de BEV au crescut cu 32%, până la 471.394. Vânzările în Marea Britanie au crescut cu 40%, până la 267.203.
Piețele nord-europene mai bogate, care au condus în adoptarea BEV, au continuat să înregistreze o creștere puternică, Suedia cu 66%, Finlanda cu 61%, Elveția cu 26%, Danemarca cu 23%, Norvegia unde BEV-urile au reprezentat 80% din totalul vânzărilor în 2022 cu 22%, iar Olanda cu 15%.
Alte piețe majore care au egalat sau au depășit media au inclus Belgia, în creștere cu 66 la sută; Spania, în creștere cu 29 la sută; și Franța, în creștere cu 25 la sută. În Italia, vânzările de BEV au scăzut cu 27%.
Vânzările au crescut brusc pe majoritatea piețelor mai mici din Europa de Est, deși, în general, de la o bază foarte scăzută.
Două modele Tesla au fost în fruntea listei celor mai vândute vehicule complet electrice din Europa în 2022, conform cifrelor Dataforce, deoarece piața generală a vehiculelor electrice a crescut cu 29%.
Cel mai bine vândut EV a fost SUV-ul Tesla Model Y, cu 137.819 vânzări, depășind cu ușurință pe al doilea cel mai bine vândut, sedanul Tesla Model 3, cu 92.150 vânzări. Modelul Y a fost cea mai bine vândută mașină în Norvegia și Elveția.
Vânzările de plug-in-uri scad
Vânzările de hibride plug-in au scăzut ușor în 2022, scăzând cu 2,7%, până la 1,01 milioane. Un câștig de 11 la sută în Germania a compensat scăderile de pe alte piețe mari de hibrid plug-in, cum ar fi Franța și Marea Britanie (fiecare cu aproximativ 11 la sută).
SUV-ul Ford Kuga a fost cel mai bine vândut hibrid plug-in, cu vânzări de 57.968, un câștig de 25 la sută, potrivit Dataforce.
Vânzările de vehicule complet hibride au crescut cu 8,5%, până la 2,64 milioane, pentru o cotă de piață de 23%, arată cifrele ACEA.
Noile modele cheie au inclus Toyota Yaris Cross, care în primul său an complet pe piață a reprezentat aproape 100.000 de vânzări noi de hibrid complet, dintr-un câștig european total de aproximativ 205.000 de vânzări.
În ansamblu, ACEA a spus că 44% din toate mașinile vândute aveau un fel de baterie mare, adică complet electric, hibrid plug-in sau complet hibrid.
Vânzările de modele pe benzină au scăzut cu 13%, până la 4,14 milioane, pentru o cotă de piață de 37%. Vânzările de motorină au scăzut cu 21%, până la 1,64 milioane, pentru o cotă de piață de 15%. Dieselurile au reprezentat aproape jumătate din vânzări chiar în 2015.