Mașină nouă sau second hand: Ce spun experții despre avantaje și dezavantaje
Investiția într-o mașină nouă poate fi una costisitoare, mai ales că, potrivit experților, devalorizarea anuală de 10% din prețul de achiziție este considerabilă în primii 4-5 ani. Care sunt avantajele si dezavantajele atunci când alegem să cumpărăm o mașină nouă sau una la mâna a doua.
Cristian Astalos, fondatorul MyCar Assistant, aplicația românească concepută ca un asistent digital auto complex, a declarat pentru Economedia că, printre principalele avantaje ale unei mașini noi se numără garanția istoricului: fiind o mașină nouă deținătorul acesteia nu va avea probleme privind starea tehnică a șinii și modul în care a fost întreținută, dar și garanția în cazul unei defecțiuni, de până la 7 ani în cazul unor producători sau 200.000 km, conform Economedia.
„Dacă vorbim despre dezavantaje, prima mențiune ar fi bineînțeles prețul, considerabil mai mare față de o mașină second hand. Într-adevăr, există variante de finanțare pentru mașini noi, însă de fiecare dată o mașină nouă va fi mai scumpă. Totodată, trebuie să fim conștienți că devalorizarea anuală de 10% din prețul de achiziție este considerabilă în primii 4-5 ani. De aceea, trebuie să luăm în calcul, vrem să suportăm o astfel de pierdere pentru un vehicul care este folosit pentru uz personal? Dacă alegem să cumpărăm o mașină nouă în leasing, asigurarea CASCO este obligatorie, iar în funcție de valoarea mașinii poate ajunge la câteva mii de euro pe an. Mai mult, termenul de livrare va fi mai ridicat dacă mașina dorită nu se află în stoc. Există cazuri în care se poate aștepta și până la 8 luni până ca mașina nouă să ajungă la cumpărător, timp în care dorința sau nevoie unei mașini noi scade”, spune Cristian Astalos.
În ceea ce privește avantajele unei mașini second hand, acesta spune că prețul de achiziție este unul mai scăzut, în funcție de vechime, rulaj, dotări, starea tehnică și estetică, astfel acesta poate ajunge și la 1/3 din valoarea ei nouă.
De asemenea, acesta precizează că, de cele mai multe ori, un proprietar nu mai suportă costul de depreciere dacă mașina este mai veche de 4-5 ani. Un alt avantaj ar fi acela că, din momentul în care ai găsit mașina potrivită, o poți avea în doar câteva zile.
„Bineînțeles există și dezavantaje, cum ar fi faptul că nu ai tot timpul siguranța că mașina a fost întreținută corespunzător sau că are afișați km reali, deși există metode prin care îți poți da seama de aceste lucruri. De asemenea, în funcție de vârstă și uzură, sunt șanse mai mari ca ceva să se strice și, implicit, să apară costuri pentru reparații mai mari. Un alt dezavantaj ar fi pentru cei care pun mult accent pe aspect, astfel nu ești primul proprietar, nu ești cel care dă jos „folia de pe ecran”, spune antreprenorul.
Principalele criterii
Potrivit antreprenorului, criteriul principal atunci când alegem o mașină este bugetul, pentru că acesta dictează care este limita superioară de preț în care ne încadrăm. Totodată, ar trebui luat în calcul și scopul în care vrem să utilizăm mașina, personal sau de business, dar și modul în care ne dorim să o folosim, pentru drumuri scurte sau lungi, pentru o familie mare sau un cuplu fără copii etc.
„La fel, aspectul exterior, design-ul sau culoarea sunt factori importanți pentru mulți cumpărători. De asemenea, deși nu mai este deloc un criteriu pe care să îl luăm în calcul, mulți români încă preferă mașinile nemțești, pe care le consideră mai bune”, spune acesta.
Printre alte criterii se numără consumul mașinii, pentru că se va traduce într-un cost recurent important, capacitatea cilindrică și caii putere, care ne arată cât de puternică este mașina, dar în același timp și ce taxe locale vom plăti, pentru că așa cum bine știm cu cât o mașină are un motor mai mare, impozitele vor crește.
„Nu în ultimul rând, trebuie analizat cât de mult ne grăbim și cât de repede ne trebuie o mașină, dacă avem o nevoie rapidă și dispunem de bugetul necesar ne putem uita și la o mașină second hand, dar fabricată mai recent”, precizează Cristian Astalos pentru sursa citată.
Mai mult, acesta spune că există încă perioade relativ lungi de așteptare pentru anumite modele de mașini, mai ales pentru cele care sunt configurate de la zero de către client și care au foarte multe dotări, iar asta pentru că acea mașină nu există, conform sursei citate.
„Ținând cont de problemele pe lanțul de aprovizionare și criza semiconductorilor, poți aștepta și 6 luni pentru livrarea anumitor modele. De la an la an se va diminua această criză, deoarece în prezent se construiesc noi fabrici producătoare de semiconductori, dar acestea vor putea produce la capacitate maximă abia peste câțiva ani buni, incluzând aici și timpii necesari construcției și operaționalizării fabricilor”, precizează acesta.
Cu toate acestea, Cristian Astalos transmite că timpii de așteptare s-au îmbunătățit față de 2022, deoarece mulți producători nu mai includ atât de multe dotări în variantele de bază. „De aceea, există mai multe vehicule pe stoc față de anul trecut, care, într-adevăr, poate nu se potrivesc perfect dorințelor cumpărătorului, însă trebuie luat în calcul și cât de repede îți dorești o mașină și care este bugetul disponibil”.