Mai mulți bani de la stat pentru românii afectați de inundații. S-a dublat bugetul, cum se calculează suma exactă
În România, persoanele afectate de inundații și alte fenomene meteo deosebit de grave, au dreptul să primească ajutoare financiare de la stat. Suma exactă variază în funcție de pagubele suferite, de procentul din casă care a avut de suferit din cauza dezastrului natural.
În 2023, procedura pentru obținerea banilor de la stat în caz de incendiu s-a simplificat semnificativ. De acum înainte, nu va mai fi necesară completarea de cereri și realizarea de anchete sociale pentru a obține ajutorul menit să te ajute să te pui din nou pe picioare. Printre hotărâre de Guvern, a fost dublat în urmă cu câteva zile și bugetul alocat ajutorării acestor categorii de sinistrați.
Noul ajutor financiar pentru victimele inundațiilor și ale altor fenomene naturale
Conform HG 559/2023, ajutoare de urgență din partea statului vor fi acordate în continuare în România. Banii vor ajunge la familiile și persoanele singure afectate de inundații, ploi abundente și fenomene naturale asociate acestora. Inclusiv alunecările de teren sunt pe lista posibilelor cauze, după cum se arată în acest document.
De acum vor fi mai mulți bani disponibili pentru românii afectați de inundații. Prin HG 998/2023 s-a dublat bugetul alocat, de la 7.000.000 la 14.000.000 lei, bani meniți ”pentru sprijinirea familiilor și persoanelor singure afectate de inundații în cursul anului 2023 se aprobă acordarea de ajutoare de urgență, în limita sumei de 14.000.000 lei, din creditele bugetare aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Muncii și Solidarității Sociale pentru anul 2023”.
Primești mai ușor bani după inundații
Din acest an, s-a eliminat necesitatea completării unor cereri pentru ajutoarele de urgență și nu mai trebui efectuate nici anchete sociale. În schimb, valoarea ajutorului se stabilește, în fiecare caz, în baza unor borderouri întocmite de agențiile pentru plăți și inspecție socială, cu sprijinul comitetelor județene ori locale pentru situații de urgență și pe baza constatărilor comisiei pentru evaluarea estimativă a pagubelor, conform Avocatnet.ro.
Respectivele borderouri, înainte să se reflecte în bani, au nevoie de avizul primarilor de localități și al prefecților. Acestea trebuie să includă numele și prenumele titularului ajutorului de urgență, adresa de domiciliu sau reședință, gradul de afectare a locuinței și suma propusă cu titlu de ajutor de urgență, în funcție de gradul de afectare. Plata efectivă se realizează prin mandat poștal și cont bancar.
În ceea ce privește calculului sumelor de bani alocate familiilor sau românilor singur, sistemul este următorul:
- câte 10.000 de lei pentru familiile şi persoanele singure ale căror locuinţe au fost afectate în proporţie de peste 75% inclusiv;
- câte 7.000 de lei pentru familiile şi persoanele singure ale căror locuinţe au fost afectate în proporţie cuprinsă între 50% inclusiv şi 75%;
- câte 4.500 de lei pentru familiile şi persoanele singure ale căror locuinţe au fost afectate în proporţie cuprinsă între 25% inclusiv şi 50%;
- câte 2.500 de lei pentru familiile şi persoanele singure ale căror locuinţe au fost afectate în proporţie de până la 25%.
Acestor sume se pot adăuga și 1500 de lei dacă au existat bunuri în locuință care au fost deteriorate de inundații, indiferent de numărul sau tipul lor. Nu în ultimul rând, dacă în urma inundațiilor apar și decese, familia persoanei decedate (soţul ori soţia sau rudele directe de gradul 1 sau 2 – părinți, bunici, copii, nepoți, frați) beneficiază suplimentar de suma de 7.500 de lei, indiferent de numărul victimelor.