16 aug. 2023 | 15:55

Mai multe urme de dinozaur au fost observate într-un parc național. De ce este unică descoperirea

Cel mai mare sit de urme de dinozauri a fost descoperit în Parcul Național Denali din Alaska, iar cercetătorii sunt absolut uluiți de ce au găsit.

Colecția de urme de pași este alcătuită dintr-o combinație lăsată în noroiul antic de mișcările dinozaurilor și sedimentele ulterioare.

urme-dinozaur

Urme de dinozaur de la Parcul Național Denali din Alaska

Cum au făcut oamenii de știință marea descoperire

Inițial, stâncile care alcătuiesc colecția nu păreau să dezvăluie foarte multe, însă, pe măsură ce au explorat suplimentar, minunea a ieșit la suprafață.

„Când Soarele se înclină perfect cu acele paturi, ele pur și simplu ies la iveală”, a spus Dustin Stewart, autorul principal al lucrării. „Imediat am rămas cu toții uimiți, iar apoi Pat a spus: Ia-ți aparatul foto”, a continuat acesta.

Dacă te întrebi de ce urmele pașilor de dinozaur se află acum pe o stâncă, totul se datorează plăcilor tectonice care continuă să se miște.

În timpul Cretacicului târziu, stâncile erau sedimente plate pe pământ, dar, în timp, plăcile tectonice s-au scindat și s-au deplasat pentru a crea Alaska.

Înainte de toată drama seismică, sedimentul se afla, cel mai probabil, lângă o apă pe o câmpie inundabilă mare. Ar fi fost un punct important pentru dinozauri, atrăgând animale tinere și adulte din diferite specii, timp de mii de ani.

Conform amprentelor, situl era popular printre dinozauri mari cu cioc de rață și coarne, care mănâncă plante, precum și unele dintre carnivorele mai rare, cum ar fi tiranozaurii și câteva păsări mici.

„Locul era împădurit și era plin de dinozauri”, a spus Druckenmiller. „A existat un tiranozaur care alerga în jurul Denali, care era de multe ori mai mare decât cel mai mare urs brun de astăzi. Erau răpitori. Erau reptile zburătoare. Erau păsări. A fost un ecosistem uimitor”, a completat el.

„Pe de o parte, trebuie să protejăm situri de fosile de clasă mondială, cum ar fi acesta, de perturbări și furturi”, a spus geologul Parcului Național Denali din Alaska, Denny Capps.

„Pe de altă parte, încurajăm vizitatorii să exploreze fosilele în contextul lor geologic pentru a înțelege mai bine evoluția peisajelor și ecosistemelor de-a lungul timpului, lăsându-le în același timp nederanjate pentru ca și alții alții să le poată aprecia”, a concluzionat Capps.

Primul meu contact cu presa s-a întâmplă la vârsta de 11 ani, când ziarul călărășean Pământul mi-a oferit ocazia să public în rubrica destinată copiilor. Peste ani, ajungeam la Galați unde ... vezi toate articolele