Mai bine în Albania, decât în România. Ai crede că este cea mai săracă țară, dar ne-a bătut la un capitol important
Albania este o țară cu un produs intern brut în 2021 de 18,26 miliarde de dolari. În același an, România a avut un PIB de 284,1 miliarde de dolari. Diferența de bani nu compensează însă faptul că albanezii fac o treabă mult mai bună în a-și exploata potențialul turistic al țării.
Albania nu este în Uniunea Europeană, iar dacă vrei să călătorești acolo te poți aștepta la niște tarife de roaming fabuloase pentru voce și date. Cu toate acestea, mica țară cu doar 2,81 milioane de locuitori ne va depăși în acest an când vine vorba de performanța turistică, valoarea încasărilor și numărul străinilor care îi calcă pragul.
Albania a depășit România
Mai multe detalii despre victoria în fața României au fost oferite de către președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), Dumitru Luca, în contextul unei conferințe organizate de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
„Ce înseamnă turismul efectiv în niște cifre chioare în România? Dacă ne uităm tot pe cifrele anului trecut, vedem că 86% din încasările din turism și activități conexe au venit de la turiștii români și doar 14% de la turiștii străini. Cei 1,5 milioane de turiști străini de care vorbeam mai devreme au stat în România undeva între 2 și 3 nopți. Asta este durata media sejurului, cam 2,6 nopți.
Este foarte puțin comparativ cu cu alte țări. Iar cei 14% din încasări ne pun, de asemenea, la coada Europei. Dacă ne uităm, de exemplu, la Bulgaria, unde ponderea a fost cam jumate-jumate turism intern versus incoming, nu mai spun de țările cu tradiție în turism (…), iar după cum se văd cifrele, anul acesta până și Albania ne va depăși din punct de vedere încasări din turism și număr de turiști străini. Dacă în urmă cu 10 ani făceam glume pe seama turismului în Albania, iată că nu mai e glumă. O țară care era paria Europei a ajuns deja să ne dea lecții în turism”, a spus Dumitru Luca, potrivit Agerpres.
Oficialul a insistat pe faptul că, în urmă cu o săptămână, a lansat un SOS către autorități vizavi de turismul în România din direcția occidentului, dar nu a obținut vreo reacție. „Sperăm să vedem totuși ceva concret, pentru că aici este zona unde se poate face cel mai mult, este zona încă neexploatată. Avem din punct de vedere turiști străini, poate, cele mai modeste cifre din Europa, și ca număr, și ca durată, ca media sejurului și ca încasări, ca tot ce veți, deși potențial există și este potențial nevalorificat”, a adăugat președintele ANAT.
Principalul argument pentru dezastrul turistic din România, în opinia șefului ANAT ține, printre altele și de bugetul de promovare al țării, 1,5 milioane de euro pe an, nivel situat sub cel al al bugetului unei companii de nivel mediu din Europa.