Lovitura dimineții pentru șoferii din România, noul Cod Rutier. Ce se întâmplă cu punctul de amendă, îți ridică mașina fără să greșești nimic
În ultima săptămână, au ajuns online mai multe detalii din noul Cod Rutier aflat în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne. Cele mai multe dintre modificări vor veni ca o lovitură dureroasă pentru șoferii români.
Schimbările ce urmează să fie implementate în Codul Rutier sunt multe dar deloc mărunte, începând cu o nouă formulă de calcul pentru punctul de amendă și terminând cu posibilitatea autorităților de a-ți ridica mașina chiar și dacă nu ai parcat-o neregulamentar. Situația din urmă este integrată în formularea ”relocarea vehiculelor staționate regulamentar” și este justificată în situația efectuării unor lucrări sau prestarea unor servicii publice de interes național sau local, intervenția serviciilor de urgență în vederea prevenirii sau limitării efectelor unor accidente, calamități sau dezastre, instituirea unor măsuri de ordine și siguranță publică, fără a afecta drepturile conducătorilor auto.
Punctul de amendă din Codul Rutier merge după altă formulă
Din 2017 și până în prezent, punctul de amendă a fost plafonat constant la 145 de lei, deși în teorie ar fi trebuit actualizat în fiecare an respectând regula din lege de 10% din salariul minim brut pe economie. În speranța că noua lege se va respecta mai mult decât vechea, acum s-a optat pentru reducerea valorii punctului de amendă la 5% din venitul minim brut pe țară garantat în plată. Având în vedere că de la 1 octombrie este 330 de lei, s-ar traduce prin 165 de lei.
Conform Avocatnet.ro, noul Cod Rutier reglementează posibilitatea ca polițistul rutier să poată constata anumite contravenții și cu ocazia verificării unei sesizări legate de nerespectare unei reguli de circulație de către un conducător de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, a cărei producere a fost constatată de către un alt participant la trafic și surprinsă de acesta într-o înregistrare audio-video sau video, după caz. Cu alte cuvinte, camerele de bord sunt din nou utile în mașină pentru imortalizarea unor evenimente din trafic.
Se schimbă procesul verbal de contravenție. Situația în care nu mai trebuie martor
Procesul verbal de constatare a unei contravenții în trafic implică de câteva decenii semnătura unui martor, pe lângă cea unui agent de circulație sau polițist. Sub noul Cod Rutier, dacă neregulile au fost surprinse cu ajutorul mijloacelor audio-video din dotarea polițiștilor, nu mai este nevoie de semnătura cu pricina. Comunicarea procesului verbal și afișarea acestuia este de asemenea simplificată, dacă vorbim de înregistrări video.