02 feb. 2023 | 08:32

Legătura ciudată dintre femei și accidentele rutiere: ce au descoperit oamenii de știință

ACTUALITATE
Legătura ciudată dintre femei și accidentele rutiere: ce au descoperit oamenii de știință

De ce e mai probabil ca femeile să moară în accidentele rutiere decât bărbații? Dacă ești femeie, ai cu 17% mai multe șanse să mori într-un accident de mașină.

Iată câteva statistici îngrozitoare care au rezultat din mai multe studii: femeile au cu 73 la sută mai multe șanse decât bărbații să fie grav rănite într-un accident de mașină frontal, aproape de două ori mai multe șanse să rămână prinse în mașina implicată într-un accident și 17 la sută mai probabil să moară într-un accident de mașină.

Deci, ce cauzează asta? Ei bine, există o serie de factori și depinde în mare măsură de proiectanții de vehicule care nu țin cont de diferențele dintre fizicul masculin și feminin. Un studiu din Suedia, de exemplu, a constatat că femeile sunt mai predispuse la răni, deoarece scaunele auto nu lasă loc corpurilor mai ușoare.

Mai multe femei mor în accidentele rutiere

„Femeile sunt în general mai ușoare decât bărbații, așa că sunt catapultate mai repede înainte și supuse unei accelerații mai mari. O femeie este, de asemenea, aruncată înainte cu greu contra centurii de siguranță”, a declarat Anna Carlsson de la Universitatea de Tehnologie Chalmers pentru Science Nordic.

„Scaunele ar trebui să fie mai puțin rigide, mai flexibile. Când o mașină este lovită din spate, spătarul scaunului acționează ca o trambulină și ne catapultează înainte. Mi-ar plăcea să văd spătare mai bine amortizate, făcute puțin mai moi”.

Așa cum a subliniat în 2019 Caroline Criado Perez, autoarea cărții “Invisible Women: Exposing Data Bias in a World Designed for Men”, femeile tind să stea mai aproape de pedale decât bărbații, fiind în general mai scunde, în timp ce trebuie să ajungă și la pedale pentru a conduce mașina. Aceasta este considerat a fi condusul „în afara poziției”, mai degrabă decât poziția recomandată de producător. Așezarea în această poziție, deși este necesară pentru a conduce, expune șoferul la un risc mai mare de rănire.

O parte a problemei este modul în care sunt testate mașinile. Înainte de manechinele pentru testele de impact, cadavrele umane erau folosite în testele de impact. Pe lângă problemele legate de sortarea rănilor anterioare de cele suferite în timpul testelor, a existat o problemă demografică, prin faptul că majoritatea cadavrelor furnizate erau de bărbați mai în vârstă.

Când manechinele de testare a impactului au intrat în teste, acesta ar fi fost un moment ideal pentru a corecta acest lucru și, probabil, pentru a introduce câteva alte forme ale corpului pentru o bună măsură, dar, din păcate, calea pe care a urmat-o umanitatea a fost aceea de a testa aproape exclusiv mașinile pe teste de impact bazate pe bărbați.

Există manechine pentru teste de accident pentru copii, dar manechinele care reprezintă corpurile feminine sunt manechine de bărbați la scară redusă, aproximativ de dimensiunea unei fete de 12 ani, la 149 de centimetri înălțime.